Mam obliczyc zadanie oto tresc pewien pan splacil dlug w wysokosci 9450 zl w 15 ratach z ktorych kazda kolejna byla mniejsza od poprzedniej o 40 zl ile wynosila pierwsza a ile ostatnia rata? niby proste ale jakos nie daje rady.. prosze pomozcie......

2

Odpowiedzi

2009-09-18T08:03:02+02:00
9450/15=630[zł]
630+40*7=630+280=910[zł]=tyle wynosi pierwsza rata pożyczki
630-7*40=350[zł]=tyle wynosi ostania rata pożyczki
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-18T08:24:11+02:00
Mam obliczyc zadanie oto tresc pewien pan splacil dlug w wysokosci 9450 zl w 15 ratach z ktorych kazda kolejna byla mniejsza od poprzedniej o 40 zl ile wynosila pierwsza a ile ostatnia rata?
Jest to ciąg arytmetyczny malejący
Sn=9450 sn - suma ciągu
a1=x
an=x-(n-1)*40
n=15 (bo 1 była bez obniżki)
wzór na sumę ciągu arytmetycznego:

Sn=(a1+an)/2n

9450=(x+x-40n+40)*n/ 2 n=15
9450=(2x-40n+40)*15
30x=9450+600*15-600
x= 595zł
a1(pierwsza rata)=595 zł
a15(ostatnia rata)=35 zł