Prosze mi wyjasnic jak sie robi %
to znaczy przyklad

1.15 wynosi 6% i rozwiazaanie podac i wytlumaczyc jak sie to robi
2.prosze tez wytlumaczyc jak sie zamienia liczby na procenty i procenty na liczby prosze nie jakies definicje bo ja je znam tylko wytlumaczyc na przykladzie itp jak sie je rozwiazuje dziekuje ;]

3

Odpowiedzi

2010-01-04T18:13:25+01:00
1.
układasz proporcje przykładowo:
15 -------- 6%=0,06
x --------- 100%=1

0,06x=15 |:0,06
x=250

lub

15:6%=15:0,06=250

2.
liczby na procenty:
liczba - x
x*100%, czyli po prostu mnożysz liczbę przez sto i dopisujesz znak procenta;
przykład: 5*100%=500%

procenty na liczby: odwrotnie
procent - x%
x%:100%, czyli po prostu dzielisz przez sto i znika znak procenta;
przykład: 6%:100%=0,06
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-04T18:18:39+01:00
1.15 wynosi 6% i rozwiazaanie podac i wytlumaczyc jak sie to robi

najłatwiej zadania z procentami robi się proporcją, tzn.

15 - 6% najłatwiej będzie obustronnie podzielić liczby przez 6 ( w innych przykładach trzeba podzielić przez taką liczbę, żeby otrzymać
1 %, 2%, 10% lub 20%)

15/6 = 1 % teraz obustronnie mnożymy przez 100
1500/6 = 100%
250 = 100%


2.prosze tez wytlumaczyc jak sie zamienia liczby na procenty i procenty na liczby prosze nie jakies definicje bo ja je znam tylko wytlumaczyc na przykladzie itp jak sie je rozwiazuje dziekuje ;]

Ułamek jeżeli jest zapisany z kreską ułamkową to trzeba licznik i mianownik pomnożyć przez tę samą liczbę, taką aby w mianowniku było 100 np.
1/4 = 25/100

lub 1000
1/8 = 125/1000

Jak masz podany procent to wystarczy napisać go po przecinku.
np.
10% = 0,1
15% = 0,15
27% = 0,27
66% = 0,66

( trzba tylko pamiętać, że jak jest np. 5% to się zapisuje 0,05 a nie 0,5 )
2010-01-04T18:25:53+01:00
Jeżeli liczba 15 jest to 6% a chcesz wiedzieć ile to jest 100% czyli liczbę początkową najlepiej takie zadania rozwiązywać za pomocą proporcji, tak jak w tym przykładzie wyhlądało by to tak:

15 to jest <zazwyczaj zaznacza się znakiem "-"> 6%
x <czyli liczba którą potrzebujesz> to jest <czyli "-"> 100%

bardziej obrazowo wygląda to tak:
15-6%
x-100%
następnie mnożysz liczby krzyżując je, a to wygląda to tak:
x <czyli nasza niewiadoma> = 100%*15/6%=1500%/6%=250

znaki:
/ to znaczy podzielić czyli wszystko pod kreską ułamkową
* czyli pomnożyć
i procenty sie skracają czyli zostaje cała liczba 250

jeżeli zaś liczba 15 to jest 100% a Ty potrzebujesz 6% tej liczyby robisz dokładnie w ten sposób dobrze podstawiając dane, a wygląda to tak:
15-100%
x-6%
x=6%*15/100%=90%/100%=0.9 <przecine przy mnożeniu przez 10,100 itd przesuwamy w prawo np. 5*10=50, a przy dzieleniu przez 10,100 itd w lewo tak jak jest wyżej pokazane>

zamiana procęta na liczbę:

jeżeli mamy procen np 25% to jest to w postaci ułamka 25/100 a w postaci dziesiętnych 0.25
jeżeli jakiś procent jest ponad 100% to np 136% w ułamku to 136/100 a w postaci liczby dziesiętnych 1.36

zamiana liczby na procenty:
każda liczba która jest mniejsz od 1 np 0.69 to bedzie to 69%
jeżeli jakaś liczba jest większa niż jeden np 3.58 to bedzie to 358%

mam nadzieje że pomogłam;)