Interpretcja kazdej zwrotki wiersza Ogrod przedziwny Leopolda Staffa



W przedziwnym mieszkam ogrodzie,
Gdzie żyją kwiaty i dzieci
I gdzie po słońca zachodzie
Uśmiech nam z oczu świeci.

Wodotrysk bije tu dziwny,
Co śpiewa jak śmiech i łkanie;
Krzew nad nim rośnie oliwny
Cichy jak pojednanie.

Różom, co cały rok wiernie
kwitną i słodycz ślą woni,
Obwiązujemy lnem ciernie,
By nie raniły nam dłoni.

Żywim rój ptaków, co budzi
Ze snu nas rannym powiewem,
Ucząc nas iść między ludzi
Z dobrą nowiną i śpiewem.

I mamy ule bartnicze,
Co każą w pszczół nam iść ślady
I zbierać jeno słodycze
Z kwiatów, co kryją i jady.

I pielęgnujem murawę,
Plewiąc z niej chwasty i osty,
By każdy, patrząc na trawę,
Duszą, jak trawa, był prosty.

3

Odpowiedzi

2009-09-18T19:58:28+02:00
Utwór reprezentuje liryke bezposrednia, poniewaz podmiot liryczny ujawnia się wprost. w 1 zwrotce podmiot liryczny informuje nas o tym ze zyje w przedziwnym ogrodzie. tak naprawde to peryfraza. Autor opisal ogród światem. Podmiot liryczny uwaza ze swiat ma wsobie duzo zieleni, ale na siwceie jest rowniez ogrom ludzi. Osoba mowiaca informuje ze gdy slonce juz zajdzie usmiechamy sie oczami, poniewaz kazdy czlowiek ma w oczach blask. dalej nie umiem :)
3 4 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-18T20:19:06+02:00
W pierwszej zwrotce podmiot liryczny opisuje ogrod, w ktorym mieszka. Mowi ze rosna tam kwiaty i bawia sie w nim dzici.
Kolejna zwrotka mowi nam jakie rosliny i przedmioty znajduja sie w ogrodzie.
Z trzeciej zwrotki dowiadujemy sie, ze w ogrodzie znajduja sie roze, ktore maja piekny zapach. Mowi w niej tez, ze wykonuje w nim prace pielegnacyjne.
Nastepne wersy wiersza ukazuja nam, ze ogrod ten dodaje podmiotowi lirycznemu sil i odwagi.
Piata zwrotka mowi o tym, ze w ogrodzie znajduja sie ule i pszczoly, ktore wytwarzaja miod.
Ostatnia zwrotka nawiazuje do trawnika jaki znajduje sie w ogrodzie i informuje nas o tym, ze jest on piekny dziki pracy wlasciciela. Ukazuje nam tez pragnienie, aby dusza czlowieka byla tak czysta i prosta jak murawa w ogrodzie.


Przepraszam za ortografie.
2 5 2
2009-09-18T21:12:56+02:00
W pierwszej zw. jest opis ogrodu z kwiatami i dziećmi. ogród pełny jest uśmiechu.

w 2 zw. opisany jest ,,wodotrysk,, czyli coś co można nazwać fontanną lub strum,ykiem. nad nim rośnie oliwny krzak

3 zw opisuje ze ruze kwitną tam cały rok a mieszkańcy obwiązują ich kolce dla biezpieczenstwa

w 4 zw napisane jest ze w ogrodzie jest mnóstwo ptaków budzących śpiewem ludzi i dającym im szczęście na resztę dnia

kolejna zw muwi ze jest tam mnóstwo pszczół dających pyszny miud z kwiatów.

ost. zw opisuje jak mieszkańcy dbają o ogrud by ludzią dobrze sie na niego paczyło.
3 1 3