Odpowiedzi

2010-01-04T19:23:55+01:00
Zrobilem Ci mniej wiecej rysunek w paintcie ;) tam masz sily i takie tam ;p

najpierw wyznaczymy kąt nachylenia równi

h/l=sinα
1/2=sinα
α=30°

teraz napisze sily ktorych bede uzywał:
Fw-sila wypadkowa
Fz-sila zsuwajaca

Fw=Fz (bo nie ma tarcia ) :)

Fz/mg=sinα
Fz=mgsinα

Fw=ma

Fw=Fz
ma=mgsinα |:m
a=gsinα

no i podstawiamy

a= 10m/s²*sin30°
a=10m/s²*0.5
a=5m/s²


no i mam nadziej ze wytlumaczylem dobrze , wdzieczny bylbym za naj ;p
6 4 6
2010-01-04T19:27:00+01:00
Dane:
h=1m
l=2m
m = 10 kg

Rozw.

sinα = h/l = 1/2 sin przyjmuje wartość 1/2 dla kąta 30⁰

Z drugiej zasady dynamiki mamy że:
a=F/m

F = m×g×sinα
(to wynika z rysunku, którego nie wysyłam bo załączniki jakoś na tej stronie nie zawsze dochodzą mogę go przesłać mailem)
Po podstawieniu do wzoru a=F/m mamy

a = m×g×sinα /m
m się skraca więc mamy
a = g×sinα = 10 [m/s²] × 0,5 = 5 m/s²
7 3 7
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-04T22:04:09+01:00
Super =D

najpierw należałoby rozrysować siły działające na ciało:
-Fg (siła grawitacji) - pionowo w dół od ciała
-Siła reakcji podłoża na ciało (np. R) - prostopadle do równi, skierowane do góry
-Fs (siła ściągania) równolegle z równią skierowane w dół
-N (Nacisk ciała na podłoże) prostopadle do równi skierowane w dół

znając wysokosc i dlugosc mozemy obliczyc kat nachylenia stoku
w tym wypadku bedzie trójkąt 30, 60, 90 czyli kąt nachylenia 30 stopni

siła nacisku i reakcji się równoważą więc je pomijamy skupiamy sie na sile Fs.
Sila ta pochodzi od siły grawitacji. Jezeli narysujemy uklad wspolrzednych o środku w ciele a osi x równoległej do równi, wówczas składowa iksowa wektora siły grawitacji daje nam siłę ściągania. Wzór na nią to: Fs = Fg × sinα
czyli Fs = 10m/s² × 10kg × sin30
Fs = 100N × 0,5
Fs = 50N

Mając Fs wyliczamy a ze wzoru F = ma
a = F/m
a = 50N / 10kg
a = 5m/s²

Jeżeli coś napisałem niejasno/źle - napisz, to poprawie
8 4 8