Odpowiedz na następujące pytania. swoje odpowiedzi uzasadnij .
a) Czy drobina zbudowana z następujących cząsteczek ; 10 elektronów 9 protonów i 9 neutronów jest atomem czy jonem ? .
b) Czy Znając tylko liczbę atomową możesz ustalić jaki to atom? .
c) Czy Znając tylko liczbę masową możesz zidentyfikować atom pierwiastka ?
d) Czy istnieją atomy tego samego pierwiastka , które mają różne masy ?
Proszę , za najlepsza dam najj ;**

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-04T20:54:03+01:00
A) Czy drobina zbudowana z następujących cząsteczek ; 10 elektronów 9 protonów i 9 neutronów jest atomem czy jonem ? Jest to jon, gdyż posiada ładunek elektryczny (-), przyjął on dodatkowo 1 elektron na powłokę walencyjną.
b) Czy Znając tylko liczbę atomową możesz ustalić jaki to atom? Tak, ponieważ liczba atomowa określa nam liczę protonów w atomie, więc bez trudu możemy go odnaleźć w układnie okresowym.
c) Czy Znając tylko liczbę masową możesz zidentyfikować atom pierwiastka ?
Nie można zidentyfikować atomu na podstawie liczby masowej, gdyż mogą występować atomy różnych pierwiastków o takich samych masach atomowych.
d) Czy istnieją atomy tego samego pierwiastka , które mają różne masy ? Tak istnieją, są to izotopy, wyróżniają się one różną liczbą neutronów w jądrze przy zachowaniu takiej samej liczby atomowej pierwiastka.
15 4 15
2010-01-04T21:34:28+01:00
Rozwiązanie:
a) jest jonem, ponieważ ilość protonów różni się od ilości elektronów, więc atom posiada ładunek elektryczny ( w tym przypadku jest jedno-ujemnym anionem fluoru ;p )
b) nie, ponieważ istnieją atomy o takiej samej liczbie atomowej a różnej masowej ( są to wtedy izotopy ), możemy za to ustalić jaki to pierwiastek
c) nie, ponieważ różne pierwiastki mogą mieć taką samą liczbę masową (np. C-10 i B-10 czyli izotop węgla 10 i izotop boru 10)
d)tak, są to izotopy, dobrym przykładem jest węgiel który tych izotopów posiada kilka np. C-10; C-12 ...

Jeżeli popełniłem jakiś błąd lub napisałem coś niezrozumiale proszę o info
9 4 9