Bardzo prosze niech mi ktos pomoze z tym zadaniem wydaje mi sie ze ma to byc ciag arytmetyczny oto polecenie: Pewien pan splacil dlug w wysokosci 9450 zl w 15 ratach z ktorych kazda kolejna byla mniejsza od poprzedniej o 40 zl ile wynosila pierwsza a ile ostatnia rata? Bardzo prosze o szczegoly objasnienia i wzory

2

Odpowiedzi

2009-09-19T20:18:28+02:00
9450zł : 15= 630zł
Jest to środkowa rata, dokładnie rata nr 8.
poprzrednie były każda wyższa o 40 zł. Czyli aby obliczyć pierwszą rat,ę należy 630+(7x40)=630+280=910 zł
Pierwsza rata = 910 zł
Aby obliczyć ostatnią ratę 630-(7x40)=630-280=350zł
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-19T20:24:52+02:00
Pewien pan splacil dlug w wysokosci 9450 zl w 15 ratach z ktorych kazda kolejna byla mniejsza od poprzedniej o 40 zl ile wynosila pierwsza a ile ostatnia rata? Bardzo prosze o szczegoly objasnienia i wzory
a₁
a₂=a₁-40
a₃=a₂-40 itd
czyli r=-40
S₁₅=9450
n=15
a n= a₁+(n1)r
a₁₅=a₁+14×(40)
a₁₅=a₁-560
S₁₅=(a₁+a₁₅)/2 × 15
9450=(a₁+a₁-560)/2 × 15
9450=(2a₁-560)/2 × 15
9450=(a₁-280) × 15
9450=15a₁-4200
9450+4200=15a₁
13650=15a₁ /15
a₁=910
a₁₅=910-560
a₁₅=350