Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-05T16:52:16+01:00
W strefie umiarkowanej, w której mieszkamy, lata bywają upalne, a zimy dość mroźne. Rośliny, które zdecydowały się żyć w takim klimacie, muszą przystosować się do panujących tu warunków. Wiele jest sposobów na przetrwanie tej niesprzyjającej pory roku.Rośliny jednoroczne bardzo szybko zakwitają i wykształcają nasiona, które są w stanie przetrwać zimę. Bulwy, cebule lub korzenie roślin kilkuletnich silnie rozrastają się pod ziemią, natomiast część rosnąca nad powierzchnią zamiera. Z nadejściem wiosny z organów ukrytych pod ziemią odradza się nowa roślina.Drzewa należące do roślin wieloletnich niestety nie mogą “schować” się pod ziemią. Zatem, aby przetrwać niesprzyjający wegetacji okres, a przede wszystkim niedostatek wody uwięzionej w zmarzniętej glebie, “wymyśliły” inne rozwiązanie - właśnie zrzucanie liści. Zrzucając liście drzewo wchodzi w stan spoczynku. Zmniejsza się zapotrzebowanie rośliny na wodę, gdyż liście jej nie wyparowują. W tkankach magazynowane są cukry i tłuszcze, dzięki którym roślina jest odporna na mróz, ustaje fotosynteza.Jak drzewo dowiaduje się, że właśnie nadchodzi pora na zimowy odpoczynek? Otóż decydują o tym zmiany w długości dnia i nocy. Jesienne “budziki” powodują odpadanie liści, a zegar “wiosenny” mówi roślinom, kiedy należy rozpocząć wypuszczanie zielonych pędów.
1 5 1
2010-01-05T16:55:27+01:00
Liście roślin liściastych odpowiadają, bowiem za ich metabolizm. Pozbywając się źródła metabolizmu, minimalizując funkcje życiowe, drzewa liściaste są w stanie przetrwać ten niebezpieczny dla siebie okres. Zrzucanie liści ogranicza, bowiem wyparowywanie wody. Dodatkowo rośliny wycofują składniki odżywcze z liści i gromadzą je w swoich tkankach. W ten sposób, zatrzymując fotosyntezę, drzewa liściaste stają się odporne na mróz.