Odpowiedzi

2010-01-05T17:26:50+01:00
No więc najpierw musisz sobie obliczyć masę całego związku, np. w butanie C4H10 to jest 58u i następnie z proporcji:
58u --- 100%
48u --- x%
bo masa 4 atomów węgla wynosi 48u
x = około 83%
a następnie odejmujesz od 100%
100% - 83% = 17% wodoru w związku
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-05T17:33:41+01:00
Metan - CH₄

C (węgiel) - 12u (masa atomowa)
H (wodór) - 1u

CH₄ = 12 + 4 × 1 = 12 + 4 = 16u (masa atomowa całego wodorotlenku)

16u - 100% (cały wodorotlenek)
12u - x% (węgiel)

obliczyć można z proporcji:

16x = 12 × 100
16x = 1200
x = 75%

lub:

12¹⁰⁰/₁₆ = ¹²⁰⁰/₁₆ = 75%

czyli wiemy już że węgiel w tym wodorotlenku stanowi 75%,
żeby obliczyć procentową zawartość wodoru wystarczy od całości odjąć 75%:

100% - 75% = 25%

czyli wodór stanowi 25% wodorotlenku, a węgiel 75%.


Mam nadzieję, że pomogłam. ;)
2 5 2