Odpowiedzi

2009-09-20T14:40:21+02:00
Zwróć uwagę, że rozciągłość południkowa obejmuje odległości między kolejnymi równoleżnikami, jak sama nazwa wskazuje - równo odległymi od siebie, dlatego wszędzie na Ziemi odległość dla jednego stopnia jest w przybliżeniu równa 111,1 km.
W przypadku rozciągłości równoleżnikowej, odległość pomiędzy kolejnymi południkami na różnych szerokościach geograficznych się zmienia do 0 km na biegunach. Dlatego na szerokości geograficznej Polski ta odległość nie ma już 111,2 km tylko znacznie mniej.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-20T14:41:29+02:00
Ja miałam to zadznie na geo wczoraj i mam dobrze :

1)rozciągłość równoleżnikowa: 24(stopnie) - 14 (stopni) = 10 (stopni)


2) rozciągłość południkową polski : 54(stopnie) - 49(stopni) = 5(stopni)
5(stopni) *(razy) 111km =555k
1 5 1
2009-09-20T14:51:39+02:00
Oblicz rozciągłosć południkową i równoleżnikową polski w stopniach i kilometrach

rozciągłość południkowa - 5stopni50minut około 648km
1stopień to 111,2
5 stopni i 5/6 *111,2 km=648,67km

rozciągłość równoleżnikowa 10stopni i 1 minuta
i wynosi ona na 52 równoleżniku 689 km