Suma cyfr liczby trzycyfrowej podzielnej przez 10 jest rowna 15.Jezeli do tej liczby dodamy 1/3 tej liczby i jeszcze 80 ,to otszymamy 1000.Znajdz te liczbe


Prosze o napisanie wszystkich obliczen!!!Bo pózniej nie wiem jak to robic,a jutro sprawdzian;(

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-05T21:16:35+01:00
1000-80=920
920:4/3=690 - szukana liczba
2010-01-05T21:40:28+01:00
Nasza liczba na 3 cyfry

a b c

jest podzielna przez 10, czyli c=0 (wg. zasad podzielnosci liczb przez 10)

a+b+c=15, czyli a+b=15

teraz zapisujemy porownanie z 1000 zawarte w drugiej czesci zadania

100*a+10*b+100/3*a+10/3*b+80=100
przeksztalcamy i dostajemy

400*a+40*b=2760

podstawiamy b=15-a (z pierwszego rownania)

400*a+40(15-a)=2760
400a-40a=2760-600
360a=2160
a=6

wracamy do rownania b=15-a, podstawiamy i otrzymujemy a=9

szukana liczba to 690

sprawdzenie

690 - suma cyfr to 15
690+230+80=100



no i mam