Odpowiedzi

2010-01-05T22:39:26+01:00
H trojkąta: 12=a pierwiastka z 3/2
wiec a po uniewyrmieniu 8 pierwstka z 3.
Pp(zarazem pole trójkąta)=8 pierwiastka z trzech do kwadratu razy pierwiastek z 3/ 4= 48
V=1/3PpH=1/3*48*12=192 cm3
2010-01-05T22:41:36+01:00
V = 1/3Pp x H
mamy H = 12 wiec musimy rozkminic Pp a Pp jest polem trojkata rownobocznego w podstawie ktorego wysokosc wynosi h = 15
podstawiamy h pod wzor na wysokosc w trojkacie rownobocznym:
h=a pierw 3 / 2 [/ - kreska ulamkowa]
15 = a pierw 3 / 2 [mnozymy obustronnie przez 2]
30= a pierw 3
a = 30/ pierw3
a = 30/ pierw3 x pierw3/pierw3 [usuwamy niewymiernosc z mianownika]
a = 10 pierw3

pole naszego trojkata: [a2 - a do kwadratu]
Pp = a2 x pierw3 / 4
Pp= (10pier3)2 x pierw3 / 4
Pp = 75 pierw 3 [cm2]

tak wiec
V = 1/3Pp x H
V = 1/3 x 75 pierw 3 x 12 = 300 pierw3 [cm3]
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-05T22:54:32+01:00
V = ? - objetość ostrosłupa prawidłowego trójkatnego( podstawa jest trójkat równoboczny
H = 12 - wysokość ostrosłupa
hś = 15 - wysokość sciany bocznej
a- bok podstawy
hp= 1/2*a*√3
Pp- pole podstawy( pole trójkąta rownobocznego)


1.Obliczam bok podstawy a

Korzystam z trójkata prostokatnego, gdzie:
1/3hp - przyprostokatna
H- druga przyprostokatna
hś - przeciwprostokatna

(1/3hp)² + H² = hś ²
1/3*1/2*a*√3)² + 12² = 15²
1/36*a²*3 + 144 = 225
1/12 a² = 225 - 144
a² = 81 *12
a = √ 81*√4*√3
a = 9*2*√3
a = 18√3

2. Obliczam pole podstawy
Pp = 1/2*a*hp = 1/2*a*1/2*a*√3
Pp= 1/2*18√3*1/2*a*√3
Pp = 9√3*1/2*18√3*√3
Pp = 81*3*√3
Pp = 243*√3

3. Obliczam objetość ostrosłupa
V = 1/3Pp*H
V = 1/3*243*√3*12
V = 81*12*√3
V = 972**√3

1 5 1