Odpowiedzi

2010-01-06T15:51:44+01:00
Ustrój ten zaczął się po raz pierwszy kształtować w Anglii, poczynając od przyjęcia Magna Carta w 1215 r. przez okres wojen domowych w XVII wieku aż po objęcie władzy przez dynastię Stuartów. Chcąc uchronić się przed próbami przywrócenia absolutyzmu, parlament uchwalił akt prawny, na mocy którego nikogo nie można było aresztować bez nakazu sądowego i przedstawienia mu zarzutów. W wydanej w 1689 r. Deklaracji praw narodu angielskiego ostatecznie określono zakres władzy monarchy i parlamentu. Odtąd o armii i finansach państwa samodzielnie decydował parlament. Ustrój ten stopniowo dalej ograniczał władzę królewską aż do stanu współczesnego.
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-06T15:52:22+01:00
To proste. Monarchia parlamentarna jest podwaliną ówczesnego systemu parlamentarnego. Powstaje parlament, władza królewska jest ograniczona. Nie pochodzi ona, w opiniach, od Boga, jak to w średniowieczu bywało. Lud ma coraz większy wpływ na wybór osoby rządzącej
2 3 2
2010-01-06T15:53:50+01:00
Monarchia parlamentarna - forma ustroju politycznego, w którym głową państwa jest monarcha, który współdzieli władzę z parlamentem. We współczesnych europejskich monarchiach parlamentarnych kompetencje króla są jednak ograniczone do funkcji reprezentacyjnych, a realną władzę sprawuje demokratycznie wyłaniany parlament i rząd, na którego czele stoi premier.Ustrój ten zaczął się po raz pierwszy kształtować w Anglii, poczynając od przyjęcia Magna Carta w 1215 r. przez okres wojen domowych w XVII wieku aż po objęcie władzy przez dynastię Stuartów.
2 3 2