Wyjaśnij znaczenia podanych frazeologizmów . Ułóż zdania z wybranymi związkami .

puścić w niepamięć
mieć krótką pamięć
wbić się w pamięć
uczcić pamięć
zachować w pamięci
wracać pamięcią
wymazać z pamięci





Dopisz antonimy do podanych wyrazów
mądrzejszy
wielki
górny
chwalić
zaszkodzić
przynosić

proszę pilne !! ;)

3

Odpowiedzi

2010-01-06T16:27:07+01:00
Mądrzejszy- nie mądry / głupi
wielki - mały
górny - dolny
chwalić -
zaszkozić- dopomóc / pomóc
przynosić - zabierać


wbić sie w pamięc- zostac oprze zapamiętanym nie móc o kimś zapomnieć
mięc krutką pamięć - nie pamiętac zdrzeń które występowały w odległej przeszłości
wymazać z pamięci -chęc zapomnienia, zapomnięc o czymś o kimś
póścic w niepamięć- zapomniec o jakiś przykrym wydarzeniu
uczcić pamięc- pamiętać o osobie zmarłej , oddać jej częśc
zachować wpamięci - zatrzymać , pamiętać jakiej dobre wydarzenie, osobe na dłuższy czas
wracać pamięcia - powracać do różnych wspomnien

mam nadzieje ze coś ci sie przyda z tego ;)
3 2 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-06T16:30:23+01:00
*puścić w niepamięć-darować komuś, zapomnieć np. o jego przewinieniach
*mieć krótką pamięć - łatwo zapominać
*wbić się w pamięć - (coś wbija się w pamięć) być zapamiętywanym
*uczcić pamięć - uroczyście przypomnieć o kimś, kto nie żyje
*zachować pamięć - zapamiętać
*wracać pamięcią -(do czegoś)przypominać sobie
*wymazać z pamięci - przestać pamietać

**Puszczę w niepamięć, to co przed chwilą powiedziałeś.
**Mam krótką pamięć,nie pamiętam, że wczoraj mówiłeś mi o tym sprawdzianie.
**Ten chłopak wbił się w pamięć tej szkoły,ponieważ wygrywał dużo konkursów.
**Uczcijmy pamięć zmarłego minutą ciszy.
**Należy zachować pamięć o naszych bliskich zmarłych.
**Cały czas wracam pamięcią do tamtych chwil.
**Przeżycia,które są dla mnie nie przyjemne chce wymazać z pamięci.


mądrzejszy-głupszy
wielki-mały
górny-dolny
chwalić-ganić(dawać naganę), krytykować
zaszkodzić-pomagać
przynosić-odnosić
10 4 10
2010-01-06T16:41:06+01:00
Puścić coś w niepamięć uznać coś za niebyłe, zapomnieć o czymś przykrym: (...) wszystko, co mogę dla pana uczynić, to puścić w niepamięć ten niesmaczny incydent, który pana kompromituje. S. Mrożek, Teatr 3.

. Krótka, pot. kurza, dziurawa pamięć pamięć słaba, zła: - To nie jest żadne przesłuchanie - powiedział kapitan kładąc przed sobą kartkę papieru i długopis. (...) Może tylko czasami coś zanotuję dla pamięci, niech się pan tym nie przejmuje. Mam po prostu dość krótką pamięć. J. Płoński, M. Rybiński, Tango. (...) dawno zauważyłem, że czytelnik współczesny ma kurzą pamięć. Nie jest w stanie zapamiętać ani myśli, ani bohatera, ani nawet autora. T. Konwicki, Świat. Jej pamięć pozostała dziurawa, ale to, co wróciło, było żywsze niż kiedykolwiek. K. Kofta, Złodziejka.

antonimy:
-mądrzejszy-głupszy
wielki-mały
górny-dolny
chwalić-gardzić
zaszkodzić-uzdrowić
przynosić-odnosić
3 1 3