Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-06T17:10:35+01:00
Witamina B₁- Rola i źródła: element enzymów utleniających węglowodany oraz aminokwasy. Podstawowe źródła to: wątroba, mięso, drożdże,, nieoczyszczone ziarna zbóż. Skutki niedoboru: choroba beri-beri
witamina PP- jest ważnym elementem koenzymów NAD⁺ i NADP⁺ współtworzących niektóre enzymy przeprowadzające reakcje utleniania i redukcji w komórkach. Skutki niedoboru: niedobór rzadko stwierdzany, lecz gdy wystąpi następuje uczucie zmęczenia i zaburzenia pamięci.
witamina B₂- Spełnia rolę podobną do witaminy PP jest składnikiem koenzymu FAD- enzymu utleniającego związki organiczne w kom. Podstawowe źródła to: wątroba, sery, jaja, pełne mleko, niektóre warzywa (tak samo w przypadku witaminy PP)
Witamina B₆- jej pochodna jest koenzymem enzymów przetwarzających aminokwasy. Źródła: wątroba, mięso, jaja, warzywa, banany, rośliny strączkowe. Skutki niedoboru: niedobór rzadko stwierdzany, stany zapalne skóry, nadmierna pobudliwość.
Witamina B₁₁- Współtworzy niebiałkowy składnik enzymów niezbędnych w biosyntezie nukleotydów wchodzących w skład DNA. Źródła: bakterie flory jelitowej, nieoczyszczone ziarna zbóż, drożdże, jarzyny liściaste. Skutki niedoboru: zakłócenie procesu krwiotwórczego, prowadzące do anemii sierpowatej, niedobór u kobiet w ciąży zwiększa ryzyko wad cewy nerwowej płodu.
Witamina B₁₂- Współtworzy niebiałkowy składnik m.in. enzymów przetwarzających zasady azotowe(wpływa więc pośrednio na syntezę kwasów nukleinowych) Warunkuje powstawanie i dojrzewanie erytrocytów. Źródła: bakterie flory jelitowej, wątroba. Skutki niedoboru: anemia złośliwa na skutek zahamowania produkcji krwinek czerwonych(podobnie jak w przypadku witaminy B₁₁).
Witamina C- Niezbędna w syntezie kolagenu, tworzeniu istoty podstawowej kości i zębów, a także wchłanianiu żelaza i wzmacnianiu mechanizmów odpornościowych. Źródła: świeże owoce(pomidory, aronia, czarna porzeczka, cytrusy, truskawki).


Myślę, ze to co napisałem się przyda, i coś z tego sobie poskładasz. Pozdr.