Odpowiedzi

2010-01-06T21:37:11+01:00
2010-01-06T21:41:05+01:00
Pole calkowite (Pc) to suma pola powierzchni bocznej (Pb) i 2 pola podstawy (2Pp).
Zaleznie od graniastoslupa moze on posiadac rozna ilosc scian bocznych, ktore zawsze sa prostokatami (wyjatkowo kwadraty), ale zawsze dwie podstawy. na przykladzie graniastoslupa trojkatnego foremnego o krawedzi podstawy 3cm i wysokosci 6cm.

posiada dwie podstawy o polu:

2 * a²√3 /4 (2 trojakty rownoboczne)
i
3 * a*h (3 sciany boczne, prostokaty o bokach 3cm i 6cm)

a wiec Pc = 2Pp + Pb
Pc = 2 * 3²√3/4 + 3*3*6
Pc = 9√3/2 + 45 cm ²


Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-06T21:41:34+01:00
Jeżeli wiesz,że jest to graniastosłup,, prawidłowy" t5zn,że podstawą jest wielokat foremny o równych bokach, np graniastosłup prawidłowy trójkatny, tzn. że podstawy to Δ równoboczne
pole to suma pól 2 podstaw i pola scian bocznych
zad. 1] oblicz pole graniastosłupa o podstawie prostokatnej o wymiarach: 2cm i 3cm, wysokośc bryły wynosi 5cm
pole= 2 ×pole podstawy(bo są 2 podstaw) + pole boczne
pole=2 razy pole prostokata+ pola 4 prostokatów bocznych podstawa jest prostokatem czyli pole podstaw= 2 razy ab=2 razy 2×3=12cm²ściany boczne są dwie jednakowe o wymiarach 2cm i 5 cm( bo na dole podstawa ma bok=2cm, a wysokość=5cm
i też policz te 2 pola=2 ×ah=2×2×5=20cm²
potem policz pola 2 ostatnich, takich samych ścian o wymiarach 3cm i 5 cm
pole=2×3×5=30cm²
teraz to zsumuj
pole całkowite=12+20+30=62cm²