Karol, początkujący kierowca, podczas pierwszej jazdy nowo zakupionym samochodem zużył 20% benzyny, jaka znajdowała się w zbiorniku paliwa. Podczas drugiej przejażdżki zużył 10% ilości benzyny, jaka została w zbiorniku po pierwszej jeździe. Podczas trzeciej jazdy zużył 50% benzyny znajdującej się w zbiorniku. Po tych trzech jazdach pozostało w zbiorniku 21,6 litra benzyny. Ile litrów paliwa znajdowało się w zbiorniku przed pierwszą jazdą?

2

Odpowiedzi

2010-01-06T23:32:56+01:00
Karol, początkujący kierowca, podczas pierwszej jazdy nowo zakupionym samochodem zużył 20% benzyny, jaka znajdowała się w zbiorniku paliwa. Podczas drugiej przejażdżki zużył 10% ilości benzyny, jaka została w zbiorniku po pierwszej jeździe. Podczas trzeciej jazdy zużył 50% benzyny znajdującej się w zbiorniku. Po tych trzech jazdach pozostało w zbiorniku 21,6 litra benzyny. Ile litrów paliwa znajdowało się w zbiorniku przed pierwszą jazdą?

x-ilość paliwa
i jazda: 80%x zostaje
0,8x
iijazda:90%x 0,8x=0,9*0,8x=0,72x-tyle zostaje po i ii jeżdzie
iii jazda: 50%z 0,72x=0,5*0,72x=0,36x
0,36x=21,6
x=21,6:0,36
x=60 litrów
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-06T23:38:14+01:00
Ilosc paliwa - x
jesli zuzyje 20% paliwa to:
(100%-20%)x=80%x inaczej 0,8x
stracil x-0,8x=0,2x

przy nastepnej jezdzie traci 10% czyli
(100%-10%)*0.8x=0.72x
stracil 0,8x-0,72x=0,08x

nastepna jazda traci 50%
(100%-50%)*0,72x=0.36x
stracil 0,72x-0,36x=0.36x

lacznie stracil 0.2x+0.08x+0.36x=0.64x
a w baku pozostalo 0,36x (po odjeciu 0,64x od calosci)

proporcja:
0,36x---21.6l
1x-------y
0,36xy=21.6x /x
0,36y=21.6 /0,36
y=60l

Odp. W baku bylo 60 litrow paliwa. :)
1 5 1