Zmieszano 4dm3 wodoru i 3 dm3 chloru, a następnie zainicjowano reakcję. Obliczyć objetość gazów po reakcji.

Ps. Nie obchodzi mnie tylko odpowiedz, lecz dokładny sposob jak je rozwiązać. Daje sporo pkt za to zadanie więc prosze je dokładnie rozwiazać.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-07T00:15:32+01:00
Objętość molowa dowolnego gazu w warunkach normalnych wynosi:
22,4 dm3/mol

H2 + Cl2 -> 2HCl
22,4 dm3H2 + 22,4 dm3 Cl2 -> 2*22,4 dm3 HCl
z zachowaniem proporcji:
3 dm3 H2 przereaguje z 3 dm3 Cl2 -> 2*3dm3 HCl
oraz pozostanie 1 dm3 H2

Odp. Objętość gazów po reakcji : 6+1=7 dm3

11 4 11
2010-01-07T00:18:24+01:00
Przebieg reakcji:
H2 + Cl2 => 2 HCl
czyli wodór reaguje z chlorem objętościowo 1:1 i powstaje 2x tyle HCl
czyli przereaguje 3dm3 H2 i 3dm3 Cl2 w wyniku czego powstanie 6dm3 HCl. A ponieważ był nadmiar H2 to pozostanie jeszcze 1dm3 który nie przereaguje. W sumie bedzie po reakcji:
6dm3 HCl + 1dm3 H2 czyli 7dm3 :)
12 4 12