Odpowiedzi

2010-01-07T01:13:50+01:00
Z katastrofy cesarstwa rzymskiego ocalała jego część wschodnia, nazywana potocznie Bizancjum. Cesarz bizantyjski Justynian Wielki podjął nawet, krótkotrwałą i częściowo udaną, próbę odtworzenia całego cesarstwa. Z jego inicjatywy powstały zbiory prawa rzymskiego (kodyfikacja Justyniana, VI w.) które staną się fundamentem systemów prawnych państw europejskich.
Potęga państwa justyniańskiego trwała krótko. W końcu VI w.
Arabowie zabrali cesarstwu Syrię, Palestynę, Afrykę,
Longobardowie zajęli Italię,
Słowianie, Awarowie i Bułgarzy wlali się na Bałkany.
Pomniejszone znaczenie Bizancjum dzięki reformom i bogactwu (handel, rzemiosło, pozycja Konstantynopola) zdołało przetrwać kryzys.
Mimo że mieszkańcy cesarstwa bizantyjskiego nazywali siebie i czuli się Rzymianami, państwo i Kościół nabrały charakteru greckiego. Szczególną rolę w Kościele odgrywał biskup Konstantynopola, zwany patriarchą. W VIII w. rozpoczęły się krwawe walki między ikonodułami (wiarą w cudowną moc ikon, czyli świętych obrazów) a ikonoklastami (przeciwnicy kultu obrazów i mnichów, wpływ mozaizmu i islamu). Możemy bez trudności ocenić współcześnie, kto zwyciężył w tej walce.

2 5 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-07T02:46:38+01:00
Wieki VIII-IX miały decydujace znaczenie dla ukształtowania podstawowych cech kultury bizantyjskiej . Jej korzenie tkwiły w kulturze staroźytnosci w wiekszym stopniu niź to mozna powiedziec o kulturze sredniowiecza zachodniego. W zasadzie szkoła bizantyjska pozostała szkoła typu antycznego,czytywano w niej tych samych autorów , tyle ze w mniejszych dawkach( własnie w Bizancjum po wiekach humaniści beda zabierac kodeksy z rekopisami wielu autorów staroźytnych , których na Zachodzie nie znano).
To dziedzictwo przeszłosci w normalnych warunkach uległo w Bizancjum głębokim przekształceniom , do czego przyczyniły sie takźe bardzo silne ( juz u schyłku staroźytnosci) wpływy ze wschodu

Rzemiosło miast bizancjum było tak wysoko rozwiniete , że przez pierwsze wieki sredniowiecza pozostajacy na razie w tyle zachód, stad własnie otrzymywał produktywymagajace opanowania skomplikowanej technologiilub surowca sprowadzanego spoza sródziemnomorskiego swiata. handel zachował w gospodarce cesarstwa taka pozycje jaka miał u schyłku staroźytnosci

Szczególne miejsce wsród miast cesarstwa zajmowała jego stolica KONSTANTYNOPOL Cesarze ozdabiali swa rezydencje budujac pałace i koscioły , arystokracja i zamoźni mieszczanie ze swej strony przyczyniali sie takźe do upiększania miasta. na potrzeby dworu arystokracji , Koscioła pracowały liczne warsztaty rzemieslnicze wytwarzajace artykuły zbytku


mysle ze cos sie przyda z tego