1 na czym polegała istota polis
2 w jakim państwie były kasty
3 jakim państwom dał początek traktat w Verdum(843)
4 czym zajmował się senat w Rzymie
5 na czym polegała romanizacja Europy Zachodniej

proszę pomóżcie mi bo mam to na jutro

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-07T12:54:48+01:00
1.Polis-miasto-państwo które obejmowało macierzyste miasto wraz z wiejskim terenami dookoła.Była to wspólnota obywatelska w której najczęściej panowały oligarchia i demokracja.Dla Greka było to ośrodek identyfikacji obywatelskiej czyli jego ojczyzna
2.Kasty wystepowały w Indiach. Były to zamnkietę grupy do których przynależność była dzidziczna
3.Traktat w Verdum dał początek Francji i nIemcom
4.Senat w Rzymie stanowił prawo,decydował o wojnie i pokoju,zarządzał budzetem republiki,decydował o sojuszach politycznych
5.Romanizacja Europy Zachodniej polegała na przyjmowaniu języka rzymskiego i jego kultury mieszkańcom Europy ZAchodniej
2010-01-07T14:44:15+01:00
1.Polis- l.mnoga to poleis. istota polis polegala na tym ze byla to wspolnota wszyskich mieszkancow miasta ktore wraz z otaczajacymi ja gminami tworzyla panstwo.Grecy nie mieli 2 pojec dla oznaczenia miasta i panstwa.

2.Kasty- grupy spoleczne.przynaleznosc do kasty byla dziedziczna. ustroj kastowy zostal wprowadzony w Indiach

3.Traktat w Verdun (843r) - na mocy tefo traktatu monarchia karola wielkiego zostala podzielona miedzy jego wnukow:
-czesc zachodnia otrzymal karol łysy- z tej czesci uksztaltowala sie Francja
-czesc wschodnia-otzrymak ludwik zwany niemcem-z tej czesci uksztaltowaly sie niemcy
-czesc srodkowa z tytulem cesarskim otrzymal Lotariusz-czesc okazala sie neitrwala ulegla podzilowi miedzy niemcy i francje
-na poludniu uksztaltowalo sie Krolestwo Włoch

4. Senat w Rzymie- (lac. senex-starzec) . byla to rada starców do ktorej wchodzili urzednicy 4 najwyzszych rang po skonczeniu urzedowania.
teoretycznie senat byl tylko organem doradczym dla aktualnych urzednikow, ale w praktyce wobec czestych zmian urzednikow senat zapewnial ciaglosc wladzy i polityki panstwowej.

5.Romanizacja Europy zachodniej- polegala na rozpowszechanianiu jezyka uzywanego przez Rzymian czyli laciny oraz ich kultury na teranach podbitych. proces ten nasilil sie w okresie cesarstwa.Rzymianie nie narzucali swej kultury Rzymianie byli ludem rozwinietym intelektualnie. inne pannstwa czesto z wlasniej woli upodabnialy sie do panstwa rzymian.