Odpowiedzi

2010-01-07T13:57:42+01:00
W Polsce na Śląsku
nazwa górnik - bo kiedyś kopano na górze na pagórkach a potem schodzono coraz niżej i teraz powinna być nazwa dolnik
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-07T13:59:47+01:00
Pierwsza kopalnia węgla kamiennego powstała w Szczakowej - dzielnicy miasta Jaworzna w 1767 roku.

Węgiel jest w Polsce surowcem strategicznym, bo zaspokaja 65% zapotrzebowania energetycznego kraju. Wydobycie węgla w 1999 r. wyniosło 112 mln ton – tendencja wydobycia jest spadkowa, bo w 1994 r. było to 132 mln ton. Najwięcej węgla kamiennego wydobyto w 1980 roku (ponad 160 mln ton). Polskie zasoby tego minerału należą do jednych z największych na świecie; przez wiele lat Polska zajmowała miejsca w pierwszej piątce krajów o największym wydobyciu węgla kamiennego. Według danych z 2000 roku, Polska spadła na 7 miejsce, dostarczając ogólnie 2,8% światowego wydobycia tej kopaliny. W roku 2002 w Polsce wydobyto 104 mln ton tego surowca energetycznego.

Przyczyny zmniejszania wydobycia:

* zamykanie nierentownych kopalń (Dolny Śląsk – Wałbrzych)
* stosowanie technologii energooszczędnych i surowcooszczędnych oraz przechodzenie na inne źródła energii
* przyczyny polityczno-populistyczne
* względy ekologiczne (redukcja emisji dwutlenku węgla)
* wyczerpywanie złóż

Miejsca wydobycia:

* Województwo małopolskie: Libiąż – KWK "Janina", Brzeszcze – KWK "Brzeszcze", Trzebinia – KWK "Siersza" – zamknięta, Krzeszowice – KWK "Krystyna" – zamknięta
* Województwo śląskie: Górnośląski Okręg Przemysłowy, Rybnicki Okręg Węglowy i Zagłębie Dąbrowskie.
* Zagłębie Dolnośląskie (zaprzestano wydobycia)
* Zagłębie lubelskie (Bogdanka koło Łęcznej)
1 5 1