Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-07T15:19:36+01:00
2 - x
15 - x+2002
15x= 2x+ 2*2002
15x=2x+4004
15x-2x= 4004
13x=4004/:13
x= 308

przed skróceniem licznik wynosił 308, a mianownik 308+ 2002
ułamek to 308/2310

2 3 2
2010-01-07T15:22:34+01:00
Ozn.
x - licznik
y - mianownik
czyli y = x + 2002
a skoro ten ułamek skrócono, to znaczy że są one równe:

x/(x+2002) = 2/15
mnożymy "na skos"
15x = 2(x + 2002)
15x = 2x + 4004
13x = 4004
x = 308
y = 308 + 2002 = 2310

Szukany ułamek to : 308/2310

po skróceniu przez 154 otrzymujemy 2/15
3 3 3