1). Ponumeruj kolejność występowania zjawisk ,
które składają się na proces widzenia .
____ Światło przechodzi przez soczewkę .
____ Na siatkówce powstaje pomniejszony i
odwrócony obraz obserwowanego obiektu .
____ Światło przechodzi przez źrenicę .
____ Światło odbite od obserwowanego
obiektu przechodzi przez rogówkę i
załamuje się w niej .
_____ W siatkówce powstają impulsy nerwowe ,
które nerw wzrokowy przekazuje do mózgu .
_____ Mózg analizuje informacje i rozpoznaje
obserwowany obiekt .

2). Których z zapisanych poniżej rad udzieliłbyś Tomkowi
i Klaudii ? Zapisz numery .
Tomek od kilku dni ma zaczerwienione i załzawione oczy .____
Klaudia , siedząc w drugiej ławce , nie widzi tego , co
jest napisane na tablicy . _________

Rady :
1. Używaj okularów przeciwsłonecznych .
2. Idź do okulisty zbadać wzrok .
3. Idź do apteki , poproś o radę i krople do oczu .
4. Przetrzyj mocno oczy i poczekaj aż samo przejdzie .
5. Nie trzyj oczu brudnymi rękami .
6. Zadbaj o prawidłowe oświetlenie miejsca pracy .

3). Czy wszystkie rady zapisane w poprzednim zadaniu
są dobre ? Której z nich nie udzieliłbyś ani Klaudii ,
ani Tomkowi ? Wyjaśnij dlaczego .

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-07T15:32:00+01:00
1) 3, 4, 2, 1, 5, 6,
2) Tomek 2, 3, 5, 6,
Klaudia 2

3) rada 4 jest niewłaściwa, gdyż ttrąc oczy możemy je jeszcze bardziej podrażnić i zamiast polepszenia ich stanu zaczerwienienie i łzawienie może się nasilić. Ponadto jeżeli oczy są zaczerwienione i ławiia to musi być jakaś przyczyna tego stanu którą warto znać żeby zapobiegać podrażnieniom w przyszłości, więc nie wolno czekać zą samo przejdzie lecz powinniśmy udać się do lekarza.
24 4 24
2010-01-07T15:37:02+01:00
2
Rada Tomkowi 3
rada Klaudii 2

3 Tomek jeśli przetrzę oczy będzie go bardziej bolało a takie objawy same przejść nie mogą.
Jeśli Klaudia użyje okularów przeciwsłonecznych nie zobaczy tablicy a ochroni ją to jesynie przed mocnym Światłem. Nawet gdy zadba o prawidłowe oświetlenie miejsca pracy i tak to nic nie pomoże, bo nadal będzie żle widzieć.

1_ Światło przechodzi przez źrenicę .

Światło przechodzi przez soczewkę .

Światło odbite od obserwowanego
obiektu przechodzi przez rogówkę i
załamuje się w niej .

Na siatkówce powstaje pomniejszony i
odwrócony obraz obserwowanego obiektu .

W siatkówce powstają impulsy nerwowe ,
które nerw wzrokowy przekazuje do mózgu .

Mózg analizuje informacje i rozpoznaje
obserwowany obiekt .





13 3 13
2010-01-07T15:44:59+01:00
Ad1 Światło odbite od obserwowanego
obiektu przechodzi przez rogówkę i
załamuje się w niej .
Światło przechodzi przez źrenicę .
Światło przechodzi przez soczewkę .
Na siatkówce powstaje pomniejszony i
odwrócony obraz obserwowanego obiektu .
w siatkówce powstają impulsy nerwowe ,
które nerw wzrokowy przekazuje do mózgu
Mózg analizuje informacje i rozpoznaje
obserwowany obiekt .
ad 2Tomek 3 klaudia 2
17 4 17