Syzyf byla krolem poteznego miasta Koryntu. Cieszyl sie on sympatia bogow. Dowodem ich zaufania byl fakt, ze czesto zapraszali go na wspolne biesiady na Olimpie, gdzie czestowali swego ulubienca ambrozja i nektarem- pokarmem bogow, ktory dawal im niesmiertelnosc. Syzyf wiec pomimo podeszlego wieku byl wciaz w pelni sil. Mial on jednak pewna przyware, ktora irytowala bogow- przechwalal sie swoimi kontaktami z mieszkancami Olimpu, a nawet podkradal nektar oraz ambrozje i czestowal nia potem swoich ziemskich gosci. Na to patrzyli jeszcze bogowie prze palce, ale pewnego razu przesadzil Syzyf w swej zuchwalosci.Oto podczas jednej z wyprawianych na swoim dworze biesiad zdradzil pewna wazna tajemnice bogow, o ktorej dowiedzial sie na Olimpie. Po tym zdarzeniu Zeus postanowil ukarac Syzyfa smiercia. Syzyf jednak przechytrzyl plan boga. Przed smiercia zakazal swej zonie wyprawiac mu pogrzebu. W ten sposob cialo Syzyfa nie mialo nawet obola, by zaplacic Cheronowi za przewoz przez rzeke Styks. Przebiegly Syzyf blakajac sie bez celu po krainie cieni zalil sie na zla zone, ktora odmowila mu prawa do pochowku. Skargi ' nieszczesnika' dotarly do uszu wladcy Tartaru, Hadesa i jego zony Persfenony. Pozwolili mu oni powrocic na ziemie pod eskorta boga smierci Thanatosa i naklonic zone do wypraweinia pogrzebu. Po przybyciu do Koryntu, Syzyf rozkazal zwiazac Thanatosa i wtracic go do lochu, gdzie spedzil on wiele dlugich lat, podczas ktorych choroby i smierc opuscily ludzkie domostwa.
Jednak po jakims czasie przypomniano sobie o Syzyfie w Tartarze. Wezwany przed oblicze Hadesa Cheron przyznal, ze Syzyf nie zjawil sie ponownie w krainie umarlych. Po przeszukaniu calego Tartaru wyslal Hades do Koryntu boskiego poslanca- Hermesa, by odszukal Syzyfa- bylo to bardzo proste. Hermes zastal go na zamku ucztujacego i w swietnym humorze. Poslaniec uwolnil wtedy Thanatosa. Bog smierci jako pierwszego zabral ze soba Syzyfa, a nastepnie zaczal nadrabiac lata bezczynnosci usmiercajac swym tchnieniem mieszkancow calej Grecji. Kiedy w Tartarze zabraklo juz miejsca dla nowch dusz, rozkazal Hades Thanatosowi zredukowac swoja smiercionosna aktywnosc. Syzyfa spotkala natomiast kara nastepujaca: w Hadesie toczy on pod gore wielki glaz, ktory na samym szczycie stacza sie znow na dol. Zadanie to nigdy nie zostanie uwienczone sukcesem- za kazdym razem glaz spadnie i skazaniec bedzie musial swoja prace rozpoczynac od poczatku. Bezskuteczna ta praca bedzie trwala przez cala wiecznosc bez konca.



Ułóż plan ramowy ( zwykły) do mitu o syzyfie.

3

Odpowiedzi

2010-01-07T15:57:10+01:00
1. Panowanie króla Syzyfa na Koryncie.
2. Tajemnica Zeusa i wyjawienie sekretu ludziom.
3. Wysłanie bożka śmierci przez Zeusa.
4. uwięzienie Tanatosa -bożka śmierci,
5. uwolnienie Tanatosa przez Aresa.
6. Śmierć Syzyfa.
7. zakaz pochowania,
8. błąkanie Syzyfa nad Styksem,
9. powrót na ziemię.
10. Zapomnienie i przypomnienie bogów.
11. zabranie duszy do podziemi.
12. Zadanie Syzyfa.
13. wtoczenie kamienia,
14. praca bez końca.
4 2 4
2010-01-07T15:57:49+01:00
1. Zdradzenie tajemniczy bogów przez Syzyfa
2. Kara śmierci.
3. Przebiegły plan Syzyfa.
4. Powrót na ziemię.
5. Związanie boga śmierci.
6. Przypomnienie sobie o królu przez władcę Tartaru.
7. Wysłanie Thanatosa po Syzyfa i śmierć mieszkańców Grecji.
8. Kara wiecznego toczenia głazu na górę.

Osoba wyżej: plan ramowy to plan ogólny, niedokładny... Ale okej.
5 2 5
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-07T16:01:40+01:00
1.Syzyf panuje w Krecie .
2. Odwiedziny króla u bogów .
3. Podkradanie nektaru i ambrozji aby zachować nieśmiertelność .
4.Dwie wielkie wady Syzyfa plotkarstwo i zuchwałość .
5.Przechytrzenie Thanatosa .
6. Nie ma śmierci .
7. Złapanie Syzyfa i jego śmierć .
8. Król kłamie aby odzyskać życie .
9. Kara - bezskuteczna wspinaczka kamień na wierzchołek .

Praca bezowocna - praca nie dająca efektów

Myśle że dobrze wypełniłam swoje zadanie :)
2 3 2