Odpowiedzi

2010-01-07T17:18:56+01:00
Polacy mogli wprowadzic swe prawa i wogole mogli posiadac wolnosc słowa
2010-01-07T17:19:47+01:00
Konstytucja 3 Maja została uchwalona zbyt późno, aby mieć wpływ na lepsze funkcjonowanie państwa polskiego, które było już w rozkładzie. Z drugiej strony była uchwalona zbyt wcześnie, bowiem wywołała trzeci, ostatni Rozbiór Polski. Nawiasem mówiąc została uchwalona w niedzielę, przy mniejszej frekwencji posłów (30 proc. posłów było nieobecnych), obawiając się reakcji przeciwników porządku. A walka o porządek w państwie nie była łatwa. Niech świadczy o tym przypadek posła kaliskiego Jana Suchorzewskiego, który na sali obrad zagroził zamordowaniem swego 6-letniego synka, aby ?nie dożył czasów tyranii,? czyli czasów porządku. Strażnicy w porę odebrali mu dziecko.

Konstytucja 3 Maja, nigdy nie wdrożona do praktyki, nie spodobała się niektórym polskim magnatom oraz Rosji, Prusom i Austrii. Była niebezpieczna, bowiem magnaci i sąsiedzi nie chcieli Polski silnej. Wyczuwając tego typu nastroje grupa magnatów zawiązała spisek Targowicki 14 maja 1792 r., mający na celu obalenie Konstytucji przy pomocy Rosji.
1 4 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-07T18:26:30+01:00
Konstytucja 3 maja nie wprowadziła, tak jak francuska czy amerykańska, wolności i równości praw obywateli. Dokument ten jednak znacząco poprawił rządy w państwie i wzmocnił władzę w Polsce. Tron który oddano w ręce dynastii Wettinów był dobrym posunięciem w stronę "udobruchania" narodu, ponieważ szlachta i społeczeństwo zapamiętali czasy panowania Augusta III za okres dobrobytu i spokoju, więc wszyscy myśleli że tak ponownie się stanie... Jednak losy inaczej się potoczyły...
2 5 2