Odpowiedzi

2010-01-07T18:40:51+01:00
A. Owady- kwiaty
b . Mrówki – maślak
c. Człowiek -Bakterie w jelicie grubym
d. jemioła- topola
e. fasola -bakterie azotowe z rodzaju Rhisobium
f. modrzewia- maślak (mikoryza),
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-07T18:41:09+01:00
Przykłady symbiozy:
1. słoń + bąkojad (słoń pozbywa się pasożytów ze skóry, bąkojad je zjada)
2. ukwiał + pustelnik (krab pustelnik ma miękki odwłok i chowa go do pustej muszli ślimaka, na muszli osiada ukwiał, dzięki krabowi jest przenoszony z miejsca na mijesce),
3. termity + pierwotniaki (pierwotniaki pomagają termitom w rozkładzie celulozy)
4. Krowa, koza,owca+ bakterie w przewodzie pokarmowym (przeżuwacze mają strawiony pokarm- możliwe trawienie błonnika, witaminy wytwarzane przez mikroorganozmy, bakterie mają optymalna temp. środowisko beztlenowe, pokarm)
5. Kolibry, owady + rośliny kwiatowe (zwierze dostaje pokarm- nektar, kwiat zapylony)
6. Mrówki + grzyby (mrówki "uprawiają" grzyby w mrowisku, mają stały dostęp do źródła pokarmu, grzyby korzystają z pożywki z rozdrobnionych przez mrówki liści)
7. Ryba Malacocephalus + bakterie świecące w specjalnych gruczołach ryby (ryba korzysta z organów świecących, bakterie mają dobre warunki rozwoju)
8. Kręgowce + pierwotniaki i bakterie w przwodzie poarmowym (kręgowiec korzysta z wit. z grupy B wytwarzanych przez mikroorganizmy, mikroorganizmy korzystają z niestrawinych resztek pokarmu)
9. Bakterie z roślinami motylkowymi
Bakterie pobierają od roślin motylkowych związki organiczne, a rośliny motylkowe pobierają od bakterii azot atmosferyczny.
10. Ukwiał z pustelnikiem
Ukwiał szybciej zdobędzie pożywienie, a pustelnik ma obronę przed wrogiem.
11. Słoń z bąkojadem
Słoń pozbywa się pasożytów, a bąkojad je je.
12. Kwiat z Pszczołą
Pszczoła zapyla, a kwiat daje nektar.
1 5 1