Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-07T22:36:21+01:00
1 Są wskaźnikami zanieczyszczenia powietrza (bionidykatory)
2Są organizmami pionierskimi, przyczyniają się do powstawania gleby i tworzą miejsca bytowania dla organizmów bardziej wymagających.
3 W tundrze stanowią podstawowy pokarm dla zwierząt.
4 Są jadalne np: kusznica jadalna.
5 Otrzymuje się z nich barwniki np: lakmus.
6 Są wykorzystywane w przemyśle farmaceutycznym, perfumeryjnym, spożywczym.


Znaczenie porostów

* Zawierają liczne związki chemiczne wykorzystywane w farmacji, np. śluzy, lakmus i perfumerii (związki zapachowe) oraz inne barwniki stosowane (przynajmniej dawniej) w farbiarstwie.
* Porosty są bardzo czułym biowskaźnikiem (bioindykatorem) czystości atmosfery. Specjalna skala porostowa pozwala na podstawie składu gatunkowego porostów określić stopień zanieczyszczenia atmosfery.
* Porosty jako organizmy pionierskie mają pewną funkcję glebotwórczą; rola ta jest jednak przeceniana, w wielu miejscach występowania porostów nie powstanie nigdy gleba ze względu na ostry klimat, warunki atmosferyczne, nachylenie terenu (stoki skalne). Szczątki porostów przyczyniają się do powstawania próchnicy, która z rozdrobnionym materiałem skalnym tworzy glebę.
* Są ważnym składnikiem pokarmowym (dla reniferów i piżmowołów) oraz schronieniem bezkręgowców. Niektóre ptaki wykorzystują porosty do budowy gniazd. Porosty wykorzystywane są w lecznictwie (płucnica lekarska, brodaczka, tarczownica), inne są cenione w kuchni (krusznica jadalna – "manna z nieba").
1 5 1
2010-01-07T22:36:29+01:00
1. Przygotowują warunki do życia nowym rośliną w danym miejscu.
2. Część z nich jest jadalna.
3. Są wykorzystywane do produkcji kremów , olejków i różnych innych kosmetyków.