Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-08T07:04:17+01:00
Obserwacja to patrzenie jak obiekt zmienia się pod wpływem jakiś czynników.
Doświadczenie to wykonywania pracy, której zadaniem będzie przekonac się jak dane 2 lub 3 przedmioty reagują na jakieś czynniki.
78 3 78
Dzięki naprawdę mi pomogłaś :)
słabo...
2010-01-08T09:35:19+01:00
Obserwacja moze miec charakter bierny, natomiast doswiadczenie pozwala przekonac się o rzeczywistym działaniu danego obiektu
30 2 30
2010-01-08T10:20:23+01:00
Obserwacja - jest źródłem danych naukowych, odbywa się bez ingerencji obserwatora w przebiegu zjawiska. Jest zabiegiem celowym (np. opieka zwierząt nad potomstwem, ruch liści pod wpływem światła).

Eksperyment (doświadczenie) - źródło wiedzy naukowej polegające na celowym wywołaniu zjawiska w warunkach sztucznych, stworzonych przez eksperymentatora.

Różnice:
- obserwacja jest to proces naturalny a doświadczenie jest to stosowanie dostępnych środków aby spostrzec jak zachowa się obiekt doświadczalny (ingerencja ludzka)
- czas trwania obserwacji jest dłuższy niż doświadczenia
- w doświadczeniu występuje próba badawcza i kontrolna a w obserwacji nie
- inny sposób notowania wyników
- po wykonaniu doświadczenia powstaje teoria naukowa
59 4 59