Pionowo w górę wyrzucono kamień o masie 1kg nadając mu szybkość początkową 20 m/s. Oblicz:

a) wysokość na jaką wzniesie się kamień
b) energię kinetyczną, potencjalną i całkowitą w połowie największej wysokości
c) prędkość z jaką kamień powróci do poziomu wyrzucnia
d) czas wznoszenia
Prosiłbym o obliczenia

g=10 m/s²

2

Odpowiedzi

2009-09-25T16:23:15+02:00
mv²/2=mgh zasada zachowania energii
h=v²/2g
h=400/20=20m
b)
Ecałkowita=mgh
E=1×10×20=200J
w połowie wysokości potencjalna i kinetyczna musi wynosić 100J
c)v=√2gh=20m/s
prędkość nadana musi się równać prędkości z jaką ciało powróci
d) v=gt
t=v/g
t=20/10=2s
3 4 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-25T19:25:20+02:00
A)
średnia prędkość wynosiła 10m/s więc kamień wzniósł się na wysokość 20m

b)
na starcie energia kinetyczna wynosiła m*v²/2 (gdzie v to prędkość początkowa) w połowie wysokości połowa energii kinetycznej zamieni się na energię potencjalną, energia całkowita jest zawsze stała (z zasady zachowania energii) pozostaje podstawić do wzoru:
1*20²/2=200J ( energia całkowita) czyli w połowie wysokości energia potencjalna to 100J i kinetyczna też 100J

c)
taka sama z jaką został wyrzucony (20m/s), tylko kierunek
przeciwny

d)
kamień zwalnia z przyspieszeniem ziemskim wynoszącym 10 m/s² więc po 20/10=2 sekundach się zatrzyma i zacznie spadać

e)
taki sam jak czas wznoszenia


1 5 1