Zad.1
Podstawy trapezu rownoramiennego maja dlugosci 4cm i 20cm,a jego wysokosc ma dlugosc 6cm.Oblicz obwod tego trapezu.
Zad2.
a)Jaka wysokosc ma trojkat rownoramienny o podstawie 12cm i ramieniu 10cm?
b)Jaka wysokosc ma trojkat rownoboczny o boku dlugosci 10cm?

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-08T16:48:01+01:00
Zadanie 1
x- dlugosc ramienia
6²+8²=x²
x²=100
x=10
Obw.: =4+20+10+10=44 cm

zadanie 2
a) h wysokosc
10²-6²=h²
h=8
b)h wysokosc
10²-5²=h²
h²=75
h= pierwiastek z 75


2010-01-08T16:50:03+01:00
1.

obliczam długosć ramienia:

6^2 + 8^2 = x^2 => x = 10

(można też po prostu stwierdzić, że jest to trójkąt podobny do trójkąta pitagorejskiego, który ma wymiary 3, 4, 5, jeżeli trójkąt ma wymiary 6, 8, x, to x = 2 * 5 = 10)

L = 5 + 30 + 30 = 44

2.

a)
6^2 + h^2 = 10^2 => h = 8
(też trójkąt pitagorejski)

b)
h = a * sqrt(3) / 2 = 10 * sqrt(3) / 2 = 5 * sqrt(3)
2010-01-08T16:52:17+01:00
Zad 1
20 - 4 = 16
16/2 = 8 cm
nie wiem jak ci to wytlumaczyc ale sprobuje jak masz trapez rownoramienny i kiedy sposcisz na ta dluzsza podstawe druga wysokosc to otrzymujesz prostokati dwa trojkaty i podstawa jednego takiego trojkata wynosi 8 bo jest to z trapezu rownoramiennego czyli te trojkaty sa takie same :P

masz teraz trojkat prostokatny i obliczasz przeciwprostokatna aby wiedziec jaka dl ma ramie trapezu :
6 kw * 8kw = x kw
36 + 64 = x kw
10 = x

obw = 2*10 + 4+20 = 44cm

zad 2
a)obliczamy wysokosc z twierdzenia pitagorasa
x kw * 6 kw <no pol podstawy> = 10 kw
x kw = 36 = 100
x = 8

b) podobnie jak wyzej z tw pitagorasa obliczamy wysokosc :
x kw * 5 kw <bo polowa podstawy> = 10 kw
x kw + 25 = 100
x = 5 i pierwiastek z 3

* kw to znaczy do kwadratu

mam nadzieje ze pomoglam :)