Czesc. Bardzo prosze o rozwiazanie tych zadan ;]
tzn. bardziej chodzi mi o wytlumaczenie krok po kroku jak takie cos się rozwiązuje .

zad1.
Cenę materiału podwyższono o 30% . Po miesiącu nową cenę obniżono o 30%. O ile procent cena końcowa jest mniejsza od ceny początkowej ?
zad2.
Matka i córka mają obecnie razem 48 lat. 4 lata temu matka była 3 razy starsza od córki. Ile lat ma obecnie matka, a ile córka ?
zad3.
( to juz dla prawdziwych hardcorowcow )
Na jaki okres klient wpłacił do banku kwotę 1500zł, jeśli oprocentowanie w stosunku rocznym wynosi 16 % , a kwota, którą wpłacił wynosi 1680 zł ?

To chodzi o równania i nierownosci ... a raczej rownania z jedna niewiadoma.
Dzieki .

2

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-01-08T19:51:58+01:00
Zad.1

30% = 0,3
100%-30% = 70% = 0,7
(X+0,3x)*0,7 = 1,3x*0,7 = 0,91x
x-0,91x=0,09x = 9%


_____________________________________________

Zad.2

M+c=48
m-4=3(c-4)

m=48-c
48-c-4=3c-12

m=48-x
-c-3c= -12-48+4

m=48-c
-4c=-56 /: (-4)

m=48-c
c=14



____________________________________


Zad.3

o=(k * p * t )/100
o=odsetki,
k=kapitał
p=procent
t=czas (1-rok)

1518-1500=18
o=18zł
t=?
p=1,6%=0,016
k=1500

18=(1500*0,016*t)/100 |*100
1800 = 1500*0,016*t
1800 = 24t /:24
t=75

proszzz ;)
3 4 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-08T20:18:01+01:00
1.cena materiału to 100% .podwyższono ja o 30% więc jest to teraz po podwyżce 130% ceny początkowej .pozniej obniżono to 130% o 30% a 30% z 130=39
więc 130-39=91% tyle wyniosła cena towaru po obnizce
odejmujemy cenę końcową od początkowej 100-91=9%
odp.cena koncowa jest o 9% mniejsza od ceny początkowej
2. x-wiek matki
y-wiek córki
z układu równań liczymy
x+y=48
x-4=3y-4
x=48-y
48-y-4=3y-4
x=48-y
4y=48 /:4
x=48-y
y=12 lat
x=48-12=36 lat
odp.mama ma teraz 36 lat a córka 12 lat
3. terba policzyć najpierw i le zarobi przez rok wiec 16% z 1500zł to 240zł więc rok to za długo więc trzeba policzyć ile zarabia przez miesiąc 240:12=20 zł
teraz dzielimy to co zarobił czyli 1680-1500=180 żl i dzielimy przez 20 bo tyle zarabia przez miesiąc 180:20=9 miesięcy
odp.9 miesiecy koniec