Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-08T20:02:41+01:00
Historia
1.Osiągnięcia starożytnego Rzymu:
-sklepienie kolebkowe, łuk
-łuki triumfalne
-beton
1.Literatura:
a)historiografia: Galusz Juliusz Cezar(„O wojnie Galilejskiej”, „O wojnie domowej”), Tytus Liwiusz („Dzieje Rzymu od złożenia miasta”), Plutarch zCheronei(„Żywoty sławnych mężów”), Tacyt (obrońca i zwolennik republiki”),Swetoniusz („Żuwoty Cezarów”),Józef Flawiusz („Wojna żydowska”)
b)poezja: Horacy („Pieśni”), Wergiliusz („Bukoliki Georgiki”), Enejdia („Epopeja o Enneaszu”), Owidiuszz („Sztuka kochania”, „Żale”, „Przemiany”),
c)retoryka: Cyceron (obrońca republiki, „O państwie”, „O powinnościach”filozofia stoicka)
d)filozofia: stoicyzm, neoplatonizm, filozofia seneki (równość wszystkich ludzi)
e)religia : przejęcie greckich wyobrażeń religijnych:
Zeus: Jowisz Ares: Mars Posejdon: Neptun
Atena: Minerwa Artemida: Diana Afrodyta: Wenus
Hera: Junona
16 3 16
2010-01-08T20:04:45+01:00
Wynaleźli sklepienie łukowe dzięki któremu mogli tworzyć budowle półokrągłe np. Łuki triumfalne. Najważniejsze osiągnięcie Rzymian to:
-Prawo XII Tablic
-Akwedukty (wodociągi, które przeprowadzały wodę od źródła do miasta)
-Termy (łaźnie, w których można było się kąpać, spożywać posiłki lub ćwiczyć)
-Limesy (linie umocnień długie na setki kilometrów)
-Panteony
-Kolosea
-łuki triumfalne
14 4 14