Mały Olgierd często kupuje pieczywo. Wczoraj kupił 2 chleby i 4 bułki. Twierdzi, że wydał 3 zł. Dzisiaj za 3 chleby i 6 bułek zapłacił podobno 5 zł. Mama Olka podejrzewa, że albo sprzedawca się pomylił, albo Olek zgubił część pieniędzy. Czy wątpliwości mamy Olka są uzasadnione?

3

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-01-08T20:21:25+01:00
X - cena chleba
y - cena bułki

2x + 4y = 3 /*(-3)
3x + 6y = 5 /*2

-6x - 12 y = -9
6x + 12y = 10
----------------
0=1
układ sprzeczny
Odp. Tak, wątpliwości mamy Olka są uzasadnione.
14 3 14
2010-01-08T20:23:12+01:00
Mały Olgierd często kupuje pieczywo. Wczoraj kupił 2 chleby i 4 bułki. Twierdzi, że wydał 3 zł. Dzisiaj za 3 chleby i 6 bułek zapłacił podobno 5 zł. Mama Olka podejrzewa, że albo sprzedawca się pomylił, albo Olek zgubił część pieniędzy. Czy wątpliwości mamy Olka są uzasadnione?

c-cena chleba
b-cena bułki

2c+4b=3 |*(-3)
3c+6b=5 |*2

-6c-12b=-9
6c+12b=10

po dodaniu stronami wychodzi

0=1
układ sprzeczny (brak rozwiązania)

Wątpliwości mamy Olgierda/Olka są uzasadnione.
14 3 14
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-08T20:46:58+01:00
X-chleb
y-bułka
Szukane:
Wczoraj=dzisiaj (należy to sprawdzić właśnie)

2x+4y=3 zł
3x+6y=5 zł

2x=-4y+3 zł/:2
3x=-6y+5 zł

x=-2y+1,5 zł
3x=-6y+5 zł

x=-2y+1,5 zł
(-2y+1,5 zł)*3=-6y+5 zł

x=-2y+1,5 zł
-6y+4,5 zł=-6y+5 zł

x=-2y+1,5 zł
-6y+6y=-4,5 zł+5 zł

x=-2y+1,5 zł
0≠0,5 zł

Układ równań jest sprzeczny, z tego wynika, że wątpliwości mamy są uzasadnione (matematycznie xD) :-)

Ps. Liczę na naj, moje równanie jest wyczerpujące i bardzo zrozumiałe.
42 3 42