Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-09T13:30:59+01:00
Znaczenie glonów w przyrodzie:



Glony odgrywają w przyrodzie ogromną rolę, gdyż:

- produkują we wszystkich morzach świata prawie trzecią część całej podwodnej roślinności, są praktycznie jedynymi producentami materii organicznej w wodach, które stanowią 70% powierzchni naszego globu, będącą pokarmem d la wodnych zwierząt roślinożernych, przez co stanowią ważne ogniwo producentów w łańcuchu pokarmowym,,

- stanowią pokarm dla innych organizmów (również dla ludzi), są

niezbędne dla wielu ryb, np. glonojadów.

- mają decydujący wpływ na klimat Ziemi. Wzbogacając zbiorniki wodne w tlen wykorzystywany przez zwierzęta stanowią dużą część fotosyntezujących organizmów. Gdyby nagle przestały istnieć w ciągu 25 lat przybyłoby dwukrotnie dwutlenku węgla, co spowodowałoby totalną katastrofę ekologiczną. Taka katastrofa z ich winy w historii Ziemi miała już miejsce dwukrotnie,

- regulują dostęp światła słonecznego dla organizmów wodnych,

- wchodzą w skład porostów, a także można je spotkać w ciele niektórych zwierząt np. pierwotniaków,

- uczestniczą w procesach tworzenia i rozpadu skał,

- biorą udział w krążeniu pierwiastków w przyrodzie np. węgla i tlenu,

- są ważnym składnikiem planktonu.



3. Znaczenie glonów w gospodarce człowieka.



Glony pełnią następujące role w gospodarce człowieka:

- mogą być pokarmem. Dla ludzi są uznawane za przysmak (szczególnie krasnorosty i brunatnice), a jednocześnie są źródłem witamin, jodu, boru, miedzi, soli potasowych i sodowych. Wykorzystuje się je jako pokarm w gospodarce rybnej i hodowli zwierząt (listownica, morszczyn),

- napowietrzają, mineralizują, a jako nawóz wzbogacają glebę w próchnicę,

- są stosowane w medycynie do produkcji:

· waty alginowej (brunatnice),

· ziół zawierających jod (morszczyn),

· substancji żelującej, czyli agaru (z krasnorostów),

· antybiotyków (chlorella),

· witamin grupy B,

· substancji bakteriobójczych,
2010-01-09T13:33:52+01:00
Pozytywne znaczenie glonów:
-plechy niektórych glonów są bogate w białka, witaminy i sole mineralne, służą ludzim jako pokarm lub doadtek do dań
- są ważnym surowcem dla przemysłu. np. krasnorosty służą do produkowania substancji żelującęj potrzebnej do nadawania różnym kosmetykom odpowiedniej konsystencji
negatywne znaczenie:
-powodują zatykanie rurociągów i zainstalowanych urzadzeń filtrowych
-