1.W jakich stanach skupienia występuja ciała w przyrodzie?
Podaj po 3 przykłady.
2.Opisz właściwości substancji w trzech stanach skupienia.
3.Wyjaśnij na czym polegają właściwości ciał stałych jak:
-Kruchość,
-Sprężystość,
-Plastyczność.

Z góry dzięki ;)

3

Odpowiedzi

2010-01-09T16:25:53+01:00
1. w stanie ciekłym, stałym i gazowy
ciekły- woda, paliwo, mleko
stały-gleba, drogi,
gazowy- gazy, para wodna
2. ciało stałe- uporządkowany układ atomów, które tworzą stałą strukturę (sieć krystaliczna)
ciecz- ciało które ma określoną objętośc ale nie ma określonej postaci. Przybiera kształ tanczynia w którym sie znajduje
stan gazowy- substancja zmienia kształ i zajmuje całą przeznaczoną przestrzeń
3 kruchość- ciało pęka i kruszy się pod wpływem jakiejś siły, która na nie działa
sprężystość- właściwośc polegająca na odzyskiwaniu pierwotnego kształtu
po usunięciu ciał powodujących zniekształcenie
plastyczność- pod wpływe sił zewnętrznych substancja przyjmuje określona, inną postac, zostaje odkształcona
7 4 7
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-09T16:28:53+01:00
1. stan stały : drewno, szkło, drut
stan ciekły : woda, olej, ocet
stan gazowy : hel, azot, para wodna

2. właściwości cieczy :
- przyjmują kształt naczynia, w którym się znajdują, czyli łatwo można zmienić ich kształt,
- ciecze można przelewać,
- mają powierzchnię swobodną,
- są mało ściśliwe, czyli trudno zmienić ich objętość,
- ulegają zjawisku konwekcji,
ze względu na przewodnictwo ciecze dzielimy na :
elektrolity i nieelektrolity

właściwości gazów :
- przyjmują kształt naczynia, w którym się znajdują,
- są ściśliwe, łatwo zmienić ich objętość,
- są rozprężliwe - wypełniają samorzutnie całą przestrzeń, w której się znajdują,
- ulegają konwekcji,
- źle przewodzą ciepło i prąd elektryczny,
- wywierają nacisk na ciała, które się w nim znajdują,

właściwości ciał stałych :
- twardość,
- kruchość,
- sprężystość,
- plastyczność,
- wszystkie ciała stałe mają określony kształt, nie wszystkie jednak zachowują się tak samo, gdy chcemy zmienić ich kształt.

3. - kruchość, polega na kruszeniu się i pękaniu ciał stałych, pod wpływem działania jakieś siły,

- sprężystość, odzyskiwanie swojego pierwotnego kształtu i wymiarów, po usunięciu siły działającej na ciało,

- plastyczność, nieodwracalne zniekształcenia, wywołane siłą działającą na ciało.

Mam nadzieję, że pomogłam, pozdrawiam ;)
20 4 20
2010-01-09T16:30:21+01:00
1)stały (gleba, kamień, drogi), ciekły(paliwo, płyny, napoje), gazowy(para wodna, gazy)
2)stały- odległość między cząsteczkami rzędu średnic cząsteczek, cząsteczki drgają wokół położeń równowagi, oddziaływania między cząsteczkami są bardzo silne, mają objętość i kształt,
ciekły- odległości między cząsteczkami nieco większe od średnic cząsteczek, cząsteczki przemieszczają się względem siebie, oddziaływania między cząsteczkami są słabe, mają objętość, przyjmują kształt naczynia,
gazowy- odległość między cząsteczkami rzędu dziesięciu średnic cząsteczek, cząsteczki przemieszczają się swobodnie, oddziaływania między cząsteczkami są bardzo słabe, przyjmują kształt naczynia i wypełniają całkowicie jego objętość.
3)Kruchość-to odkształcenie po którym ciało(po ustaniu oddziałowania) nie wraca do poprzedniego kształtu(np.złamana kreda)
Sprężystość-odkształcenia po których ciało wraca do poprzedniego kształtu(np.sprężyna)
Plastyczność-to odkształcenie po którym ciało(po ustaniu oddziałowania) nie wraca do poprzedniego kształtu(np. zmieniony przez nas kształt plasteliny
9 3 9