Puls Życia kl.1
Temat:Tkanki zwierzęce
Zad.2
Rozpoznaj tkanki przedstawione na ilustracjach i określ ich rolę w organizmie człowieka.
1.Tkanka kostna
2..................
3.Tkanka tłuszczowa

1-...
2-...
3-...

Zad.7
Podkreśl nazwy komórek, które mają jedno jądro komórkowe.

erytrocyt, komórka chrzęstna, komórka mięśniowa gładka, neuron, komórka mięśniowa poprzecznie prążkowana, komórka nabłonkowa, komórka tłuszczowa, komórka kostna


2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-09T18:02:32+01:00
Nie wiem jaka tam jest ilustracja ale najprawdopodobniej chodzi o tkankę chrzestną.

Zadanie 1.
role tkanek w organizmie cżłowieka :

1.Tkanka kostna

Kość zbita jest kością twardą, tworzącą warstwę zewnętrzną kości czyli korę. W normalnych warunkach zbudowane z niej są trzony kości długich (udowa, piszczelowa, ramienna itd.) oraz powierzchnia niektórych innych kości np. czaszki. Struktura takiej kości stanowi o jej odporności mechanicznej przy stosunkowo niewielkim udziale w procesach przemiany materii.

Kość gąbczasta zwana również beleczkową różni się zasadniczo od poprzedniej. Ma znacznie mniejszy ciężar właściwy i regularnie ułożony system delikatnych, elastycznych połączeń przypominających sieć, nazwanych beleczkami. Sposób ich ułożenia pozwala na równomierny rozkład sił działających na kości i odciążenie części szkieletu. Kość gąbczasta jest bardzo aktywna metabolicznie co wiąże się m.in. z wbudowywaniem lub uwalnianiem dużych ilości wapnia. Proces osteoporozy dotyczy głównie tego typu kości.

2.Tkanka chrzęstna dzieli się na

a. tkankę chręstną sprężystą:
Tworzy małżowinę uszną, krtań, nagłośnię.

b. tkankę chręstną szklistą :
Znajduje się na powierzchniach stawowych, przymostkowych częściach żeber, w ścianie tchawicy, oskrzeli i krtani. Tworzy ludzki szkielet w okresie zarodkowym i płodowym (wówczas dość szybko jest zastępowana przez kość

c. tkankę chrzęstną włóknistą:
Tworzy połączenia ścięgien i więzadeł z kośćmi, spojenie łonowe, dyski w kręgosłupie

3. tkanka tłuszczowa :
- magazynującą - w sytuacji, kiedy organizmowi przez określony czas dostarczana jest nadwyżka substancji odżywczych, jej komórki syntezują, po czym odkładają w cytoplazmie tłuszcze obojętne
- termoizolacyjną
- metaboliczną

Zadanie 7.
erytrocyty wg. nie posiadaja jądra. neuron napewno posiada jedno , a reszty niestety nie jestem w stanie Ci pomoc


46 2 46
2010-01-09T18:24:17+01:00
Niestety nie widzę ilustracji :P

Tkanka kostna buduje kości, czyli narządy budujące szkielet.
Tkanka tłuszczowa magazynuje substancje odżywcze.

7.
komórka chrzęstna, neuron, komórka nabłonkowa, komórka tłuszczowa, komórka kostna.
38 3 38