Odpowiedzi

2010-01-09T19:49:55+01:00

kryzys społeczny i gospodarczy
zmiany w mentalności ludzkiej
osłabienie władzy.
długie okresy nieurodzaju
epidemie
liczne wojny doprowadziły do spadku ludności.
Mniej płatników przynosiło mniejsze wpływy z podatków osłabienie państwa
najazdowi barbarzyńców.
degeneracja Rzymian w wyniku zatrucia ołowiem, którego wyrabiano rury wodociągowe i narzędzia kuchenne.
Najlepsza Odpowiedź!
  • Roma
  • Community Manager
2010-01-09T19:52:34+01:00
Przyczyny kryzysu:
- brak stabilnej władzy cesarskiej, częste wybory uzurpatorów wynoszonych na tron przez armię ( w latach 235-284 było 64 cesarzy)
- upadek znaczenia miasta Rzym - w 330 r. Konstantyn Wielki uczynił Konstantynopol drugą stolicą i zrównał go z Rzymem
- 395 r. - podział Imperium Rzymskiego przez Teodozjusza Wielkiego na wschodnie (Konstantynopol) i zachodnie (Rzym)
- kryzys gospodarczy - upadek miast, inflacja, wysokie podatki ściągane brutalnymi metodami
- grabieżcze najazdy barbarzyńców w III w.
- brak wojen - stąd mniejsza liczba niewolników, czyli brak rak do pracy oraz przywiązanie chłopów do ziemi, którzy oddawali się pod opiekę możnym - w konsekwencji brak wolnych chłopów do wojska i zasilanie armii rzymskiej przez barbarzyńców
- wielka wędrówka ludów (IV - V w.)