Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-01-09T21:22:19+01:00
Kozackie powstania, zbrojne wystąpienia Kozaków będące wynikiem dążenia Rzeczpospolitej do ograniczenia ich samodzielności. Próby kontroli poczynań Kozaków wiązały się z organizowanymi przez nich wyprawami łupieskimi na tereny tureckie, co zaogniało stosunki polsko-tureckie. Kolejną sprawą wywołującą konflikty w stosunkach polsko-kozackich stały się rejestry Kozaków pozostających na żołdzie Rzeczpospolitej, często zmieniane przez stronę polską.

Ostatnie wielkie powstanie kozackie pod wodzą S. Paleja, wybuchłe w 1702, trwające do 1704, objęło część województw kijowskiego, bracławskiego, Wołyń i Podole. Przyczyną jego wybuchu stała się likwidacja wojska kozackiego przez Sejm w 1699. Powstania kozackie w dużym stopniu przyczyniły się do osłabienia ówczesnego państwa polskiego.
12 3 12
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-09T21:26:07+01:00
Powstanie kozackie wybuchlo poniewaz:
polscy magnaci wyzyskiwali chlopow ukrainskich
byla inna religia
Bohgan chmielnicki(przywodca powstania) chcial sie zemscic
kozacy mieszkali na Zaporożu
11 3 11