Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-10T16:47:50+01:00
X/y - szukany ułamek
Wiemy na pewno, że x = 10, więc szukanym ułamkiem jest
10/y
Zwiększamy licznik o 20, natomiast mianownik o 30 i mamy ułamek
[10+20]/[y+30] = 30/[y+30]

Skoro wartość ułamka się nie zmienia to mamy równość
10/y = 30/[y+30]
Mnożymy na krzyż z proporcji
10*[y+30]=30*y
10y+300=30y
10y-30y=-300
-20y=-300 /:(-20)
y=15

Zatem szukanym ułamkiem jest
10/15 = 2/3 :)
2 5 2
2010-01-10T17:01:58+01:00
10 / x = ( 10 + 20 ) / ( x +30 )
10 / x = 30 / ( x + 30 )

10 ( x + 30 ) = 30 x
10 x + 300 = 30 x
10 x - 30 x = - 300
- 20 x = - 300 / : ( - 20 )
x = 15