Odpowiedzi

2010-01-10T17:07:31+01:00
1. Utlenianie jest to przyłączanie tlenu do pierwiastka chemicznego. Proces odwrotny utlenianiu to redukcja czyli odłączanie tlenu.

2. Utleniacz - pierwiastek chemiczny (w związku chemicznym) do którego odłańcza się tlen.

Redukor - pierwiastek chemiczny, który przyłańcza tlen.


tlenek miedzi(II)+wodór -> miedź + tlenek wodoru(woda)
4 5 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-10T17:23:18+01:00
Proces utleniania polega na oddawaniu elektronow co prowadzi do podwyzszenia stopnia utlenienia pierwiastka.
Natomiast proces redukcji polega na pobieraniu elektronow copowoduje obnizenie stopnia utleniania pierwiastka.
Utleniacz to biorca elektronow, a reduktor to dawca elektronow.
na przykladzie;
0......I.V.-II.....I..-II........I..V.-II.....II.-II
3P + 5 HNO3 + 2 H2o---> 3 H3PO4 + 5 NO
na gorze stopnie utlenienia

bilans:

P zmienil stopien utlenienia na wiekszy czyli oddal elektrony wiec jest reduktorem
P(0)-5e--->P(V) | mnozymy przez 3 -r.utleniana

N(V) + 3e--->N(II) | mnozymy przez 5 - reakcja redukcji
N zmniejszyl stopien utleniania czyli przyjal elektroby wiec jest utleniaczem

musimy wyrownac licbe elektronow . najblizsza wspolna liczba dla 3 i 5 to 15 wiec ;
pomnozylismy razy trzy i przy P w rownaniu reakcji dopisujemy 3
pomnozylismy prez 5 i przu N w rownaniu wpisujemy 5
liczymy azoty,wodory tleny dopisujemy wspolczynniki



pozdrawiam ;)
4 5 4