1.Cenę towaru obniżono o p%.Towar ten kosztuje obecnie a zł. Ile kosztował ten towar przed obniżką??
2.Cenę towaru obniżono najpierw o 20%, a następnie nową cenę podwyższono o 20%.Czy cena końcowa jest równa początkowej?
3.Andrzej kupił 6 książek po 390 zł, 9 książek po 450 zł i 3 książki po 510 zł. Ile zapłacił przeciętnie za 1 książkę ?

Proszę w w miarę czytelne rozpisanie bo nauczycielka mnie będzie pytać z tego a z procentów jestem cienki :(:( . Z góry dzięki

3

Odpowiedzi

2010-01-10T19:29:34+01:00
Zad. 1 :
Cenę towaru obniżono o p%.Towar ten kosztuje obecnie a zł. Ile kosztował ten towar przed obniżką??

a + p

Zad. 2 :
Cenę towaru obniżono najpierw o 20%, a następnie nową cenę podwyższono o 20%.Czy cena końcowa jest równa początkowej?
100 - 20% = 80
80 + 20%
96
Nie.

Zad. 3 :
Andrzej kupił 6 książek po 390 zł, 9 książek po 450 zł i 3 książki po 510 zł. Ile zapłacił przeciętnie za 1 książkę ?

6 książek mnożymy razy 390
6 * 390 = 2340
9 książek mnożymy razy 450
9 * 450 = 4050
i 3 książki mnożymy razy 510
3 * 510 = 1530

sumujemy :
2340 + 4050 + 1530 = 7920 zł
Wszystkich książek mamy 18 więc sumę dzielimy przez ilosc książek :
7920 zł / 18 = 440 zł

Odp. : Za jedną książkę zapłacił przeciętnie 440 zł.

Pozdrawiam! :)
2 5 2
2010-01-10T20:13:59+01:00
1.
a + p

2

100 - 20% = 80
80 + 20%
96 nie .

3
6*390 = 2340
9*450 = 405
3 * 510 = 1530

2340+4050+1530=7920 zł

7920 zł/18 = 440 zł
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-10T22:07:36+01:00
Zad 1
x-początkowa cena towaru
x-p%x=a
x-px/100 =a /*100
100x-px=100a
x(100-p)=100a /:(100-p)
x=100a/(100-p) -początkowa cena towaru

Zad.2
x-początkowa cena towaru
x-20%x=x-0,2x=0,8x

0,8x+20%*0,8x=0,8x+0,2*0,8x=0,8x+0,16x=0,96x
Cena końcowa nie jest równa cenie początkowej.

Zad.3

6*390zł=2340zł
9*450zł=4050zł
3*510zł=1530zł

9+6+3=18książek
2340zł+4050zł+1530zł=7920zł
7920zł:18=440zł -przeciętna cena za jedną książkę