Odpowiedzi

2010-01-10T22:30:43+01:00
Korzystne:

-sa organizmami pionierskimi, dzieki wytwarzaniu kwasow porostowych powoduja kruszenie sie skal i wytwarzania gleby
-stanowia pokarm dla zwierzat
- gatunki jadalne sa wykorzystywane przez czlowieka
-uzywane sa do wyrobu barwnikow
- sa wskaznikami zanieczyszczenia atmosfery

niekorzystnych nir znalazlam ;/
2010-01-10T22:30:53+01:00
Negatywne:
- oddziaływują negatywnie na niższe i wyższe rośliny oraz ich diaspory, a także na grzyby pasożytnicze, hamując lub blokując ich wzrost

-produkują specyficzne substancje chemiczne trujące.

Pozytywne:
- zapoczatkowuja procesy glebotwórcze, próchnicy w glebie,

-zapoczatkowuja proces sukcesji (powstawanie nowego ekosystemu),

- chronią fotobionta przed zbyt intensywnym promieniowaniem słonecznym poprzez absorbcję światła i promieniowania ultrafioletowego.

-zasiedlają skały i środowiska skrajnie ubogie, gdzie do tej pory mogły żyć jedynie bakterie i glony.

-produkują specyficzne substancje chemiczne (związki organiczne, pochodne kwasów tłuszczowych i fenoli), które mają właściwości bakteriobójcze, bakterio-statyczne.

-dają schronienie oraz stanowią dla zwierząt ( bezkręgowców) źródło pożywienia.

-porosty regulują wilgotność środowiska, w istotny sposób kształtując jego mikroklimat.

-są czynnikiem sprzyjającym zachowaniu w miarę długotrwałej i równomiernej wilgotności w lesie.

-zastosowanie w przemyśle perfumeryjno-kosmetycznym przy utrwalaniu zapachów,

- przy produkcji lakmusu i środków zwalczających roślinożerne owady i ślimaki oraz jako wskaźnik przy datowaniu podłoża skalnego.

-w medycynie ludowej do wyrobu tamponów tamujących krwotoki , jako środka przeciwkaszlowegoczyprzy leczeniu kataru, kaszlu, gruźlicy, epilepsji, a nawet jako lek na porost włosów.

- w medycynie wykorzystuje się lecznicze właściwości niektórych porostów, (np. leki stosowane w leczeniu nieżytu dróg oddechowych oraz wrzodów żołądka i dwunastnicy)

- porosty często wykorzystywane są jako wskaźniki czystości powietrza(wysoka wrażliwość porostów na zanieczyszczenie powietrza )

- stały się także składnikiem wielu kuchni narodowych, np. w Japonii
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-10T22:35:44+01:00
Korzystne:
- rozkładają substancje organiczne
- tworzą próchnicę
- rozkruszają skały, tworząc podłoże dla roślin
- wykorzystywane do produkcji antybiotyków

Niekorzystne:
- wywołują choroby (zatrucia, grzybica)
- powodują psucie się produktów spożywczych
- pasożyt roślin uprawnych (znacznie obniżają plony)