W ciągu 3godzin samolot przeleciał z wiatrem 1134 km . Lecąc pod wiatr z taką samą prędkością , samolot przeleciał w ciągu jednej godziny 342 km . Jaka jest prędkość własna samolotu a jaka wiatru ?
Wynik w układach równań bym prosił , najlepiej metodą przeciwnych współczynników bo jakoś ją bardziej lubię :)
Daje dużo bo jestem w sytuacje beznadziejnej :)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-11T02:33:57+01:00
Założenia: x=prędkość samolotu, y= prędkość wiatru,
Prędkość podróży TAM=1134km/3h (skracamy przez 3)=378km/h
Prędkość podróży z powrotem=342km/h
x+y=378
x-y=342 (dodajemy stronami)

2x=720 /dzielimy na 2
x=360
(podstawiamy do 1 równania)
360+y=378
y=18

Odp. x=360, y=18, samolot poruszał się z prędkością 360 km/h, a wiatr z prędkością 18km/h
10 3 10
2010-01-11T02:48:09+01:00
Zakladamy ze predkosc samolotu i wiatru sa caly czas takie same

Vs - predkosc samolotu
Vw - predkosc wiatru

kiedy samolot leci z wiatrem predkosc samolotu i wiatru sumuje sie
kiedy leci pod wiatr - od jego predkosci nalezy odjac predkosc wiatru

wiemy, ze z wiatrem lecial 3h i przelecial 1134km
pod wiatr przez godzine przelecial 342km

zapisujemy rownania

3h*(Vs+Vw)=1134
1h*(Vs-Vw)=342

i rozwiazujemy uklad rownan

3h*(Vs+Vw)=1134
1h*(Vs-Vw)=342 | x 3

3Vs+3Vw=1134
3Vs-3Vw=1026

(na zyczenie - metoda przeciwnych wspolczynnikow)

6Vs=2160

Vs=360

Vs-Vw=342

Vw=Vs-342

Vw=18

sprawdzamy

3*(360+18)=3*378=1134

Odp. Samolot lecial z predkoscia 360km/h, a wiatr wial z predkoscia 18km/h

6 3 6