Odpowiedzi

2010-01-11T16:52:13+01:00
Jasełka zapoczątkowane są przez świąteczne misteria franciszkańskie. Twórcą przedstawień bożonarodzeniowych jest, jak się uważa, św. Franciszek z Asyżu. Teksty jasełkowe charakterystyczne często dla poszczególnych gwar w większości były anonimowe, a treści w nich zawarte miały charakter ludyczny.
1 5 1
  • Użytkownik Zadane
2010-01-11T16:52:41+01:00
Jasełka, to widowisko poruszające tematykę Bożego Narodzenia zapoczątkowane przez świąteczne misteria franciszkańskie. Twórcą przedstawień bożonarodzeniowych jest, jak się uważa, św. Franciszek z Asyżu. Teksty jasełkowe charakterystyczne często dla poszczególnych gwar w większości były anonimowe, a treści w nich zawarte miały charakter ludyczny.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-11T16:53:19+01:00
W 1223 roku Święty Franciszek z Asyżu prawdopodobnie przygotował pierwszą inscenizację wydarzeń w Betlejem, włączoną do liturgii Święta Bożego Narodzenia. Dlatego też właśnie franciszkanie przyczynili się do rozpowszechnienia zwyczaju sprawowania jasełkowych misteriów.

Początkowo jasełka wystawiano w kościołach. Jednak w XVIII wieku w miarę wypełniania scenariuszy jasełkowych treściami świeckimi, zakazano organizowania jasełek w świątyniach. Pozostałością jasełkowych inscenizacji są powszechne dzisiaj w polskich kościołach ustawione w czasie Bożego Narodzenia kompozycje nieruchomych figur, przedstawiających adorację Dzieciątka.

Przedstawienia jasełkowe zaczęły rozwijać się poza murami świątyń i dzisiaj są wystawiane głownie w szkołach, parafiach i miejscach spotkań młodzieży.

MAM NADZIEJĘ ŻE O TO CHODZIŁO:)
POZDRAWIAM I POWODZENIA :)
1 4 1