Odpowiedzi

2010-01-11T16:55:41+01:00
1) były to spotkania na ktore przychodzili wybitni pisarze. poeci i arkorzy. rozmawiali o panstwie. odbywały sie ci czwartek.
15 2 15
2010-01-11T16:58:16+01:00
1. Obiady czwartkowe były to cotygodniowe spotakania organizowane przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego dla ludzi wykształconych.

147 4 147
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-11T17:10:28+01:00
Obiady- czyli spotakania przy krolewskim stole wybitnych pisarzy.

jednymz glownych inicjatorow zmian byl St. August Poniatowski. Na swoje slynne obiady czwartkowe, wladca zapraszał zaufane grono wspolpracownikow m.in :

Adama Naruszewicza
Stanisława Trębeckiego
Ignacego karsickiego
.
W czasie tych objadow pisarze odczytywali swoje utwory, ktore byly czesto dedykowane krolowi, a uczeni dyskutowali o problemach spolecznych, politycznych oraz naukowych. Nieoficjalnym organem czwartkowych biesiad byl tygodnik " Zabay przyjemne i pozyteczne", redagowany od 1771 przez Adama Naruszewicza.

meceas sztuki , poniewaz gdyz podjol wiele reform wplywajacych na rozmowj sztuki .
przemiany gospodarczo- spoleczno-kulturalno- obyczajowe czasow stanislawowskich najlepiej bylo widac w Warszawie.Animatorem welu reform byl krol. jego mecenta doprowadzil do rozkwitu Warszawy ora wykszatalcenia sie wczesnej fazy klasycyzmu,, zwanej stylem stanislawowskim.
51 2 51