Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-11T17:07:45+01:00
Dodatnie znaczenie pierwotniaków w przyrodzie:

+ Niektóre z wiciowców żyją w symbiozie(we współpracy) z termitami (mieszkają u nich i trawią drewno, które zjadają termity),

+ Pierwotniaki orzęsków, zamieszkujące układ pokarmowy bydła, umożliwiają przyswojenie błonnika z pokarmów roślinnych spożywanych przez krowy, czy owce. Takie pierwotniaki nazywamy symbiontami,

+ Stanowią pokarm dla innych zwierząt (wchodzą np. w skład zooplanktonu),

+ Biorą udział w tworzeniu skorupy ziemskiej. Pancerzyki otwornic tworzą pokłady mułów na dnie oceanicznym, które po latach przekształcają się w skały wapienne,

+ Gatunki pierwotniaków o wapiennych pancerzach otaczających ciało utworzyły warstwy wapieni, zwanych otwornicowymi, wykorzystywane jako pokłady kredy.

Ujemne znaczenie pierwotniaków w przyrodzie:



- pasożytują na roślinach i zwierzętach, powodując ich zgon,



- niektóre pierwotniaki są pasożytami wywołującymi groźne choroby: śpiączka afrykańska(wywołuje ją trypanosoma gambiense), malaria, czerwonka pełzakowata, owrzodzenie jelita grubego.
1 3 1
2010-01-11T17:09:02+01:00
* są pożywieniem wielu zwierząt
* filtrują wodę
* trawią celulozę
* tworzą pokłady skał wapiennych (z pancerzy otwornic)
* w słodkich wodach są biowskaźnikami do sprawdzania czystości wody
1 3 1