Odpowiedzi

2010-01-11T18:15:04+01:00
Upadek republiki rzymskiej - druga połowa II w. Przyczyny kryzysu:
- brak stałej armii
- powstania niewolników (największe powstanie Spartakusa 73-71 p.n.e.)
- wojny domowe
- sprzeczności pomiędzy Rzymem, a prowincjami
2010-01-11T18:15:08+01:00
Przyczyny upadku Republiki:
-bezwład instytucji i senatu wynikający ze stałego powiększenia się granic państwa i zwiększania liczby ludności
-obojętność obywateli na sprawy państwa ("Chleba i Igrzysk")

tylko tyle mam (;
6 3 6
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-11T18:17:35+01:00
A) wojny domowe między optymatami i popularami w I w.p.n.e
b) kryzys armii, związany z upadkiem warstwy wolnych chłopów
Kryzys armii osiągnął największe rozmiary na przełomie II i I w.p.n.e w czasie wojen Rzymu z królem Numidii JUGURTĄ oraz walk z plemionami germańskimi, które wtargnęły do Italii. W tej sytuacji wódz rzymski MARIUSZ dokonał reformy wojskowej, tworząc armię zawodową. Ochotnicy zaciągani na 16 lat otrzymywali stały żołd, a po zakończeniu służby działkę ziemi. Ponieważ spełnienie tego ostatniego było możliwe jedynie dzięki wstawiennictwu wodza, żołnierze wiązali swe losy ze swymi dowódcami- doszło do sytuacji w której armia walczyła dla wodza, a nie dla Rzymu.
c) przekupstwa proletariatu przy wyborze urzędników
d) przestarzały ustrój Rzymu
Na początku I w.p.n.e wszyscy mieszkańcy Italii otrzymali obywatelstwo rzymskie, lecz nie osiągnęli w ten sposób zbyt wiele, ponieważ ustrój republiki Rzym skiej uniemożliwił im udział w wyborach urzędników.
e) wyzysk prowincji
f) powstania niewolników
- powstanie na Sycylii (II w.p.n.e)
- powstanie SPARTAKUSA (73-71 p.n.e)
5 3 5