Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-12T10:12:51+01:00
.Kultura
*Historiografia, Literatura
*mitologia
*nauka prawnej i stworzenie wielu ogólnych zasad prawnych (prawo)
*budownictwo (cegła, zaprawa murarska)
*urbanizacja
*rozwój dróg co ułatwiło transport ("wszystkie drogi prowadzą do Rzymu")
*amfiteatry, cyrki
*medycyna
*filozofia
*sport
*ustrój polityczny (cesarstwo, republika)
*łacina
1 3 1
2010-01-12T12:56:30+01:00
Kultura Rzymska była jedną z najwspanialszych kultur jakie kiedykolwiek powstały pozostałosci ich kultury i wierzen pozostały do naszych czasów.

Kultura Rzymu początkowo rozwijała się pod wpływem osiągnięć sztuki etruskiej. Póżniej Rzymianie czerpali z dorobku kultury greckiej. Związki te szczególnie widoczne w rzeźbie. Powszechnym zjawiskiem stało się kopiowaniedzieł mistrzów greckich. Charakterystycznymi osiagnieciami artystow rzymskich były płaskorzeźby. Pełniły one funkcję propagandowe. Ukazywały bowiem czyny cesarza i innych wielkich polityków. Płaskorzeźbami ozdabiano pomniki i sciany budynków. Bardzo popularne zwłaszcza w budynkach reprezentacyjnych stały mozaiki. Rzymianie zasłyneli przede wszystkim jako inżynierowie i budowniczowie. Udoskonalili oni i rozpowszechnili konstrukcje łuki oraz sklepienia kolebkowe. Masowe zastosowanie przez Rzymskich architektów betonu ułatwiło wznoszenie skomplikowanych konstrukcji oraz zmniejszyło koszty ich budowy. Ogromne projekty budowlane realizowano głownie dla celów propagandowych. Powstawały wtedy monumentalne pałace cesarskie. Jednym z najbardziej reprezentacyjnych zespołów architektonicznych było Forum Trajana w którego skład wchodziła swiatynia biblioteka i słynna kolumna Trajana. Podobnie jak rzeźba również literatura a także filozofia rozwijała się pod wpływem twórców greckich. Bardzo wcześnie przełożono na język łaciński Odyseje która służyła rzymskiej młodzieży za podręcznik. Duże znaczenie w wykształceniu Rzymian zwłaszcza w czasach republiki miała retoryka. Obywatel chcący odgrywać rolę w życiu publicznym musiał opanować trudną sztukę przemawiania. Niekiedy chłopcy z bogatych rodzinrzymskich byli wysyłani do Hellady aby uczyć się retoryki i filozofii.

Mozaiki to dekoracje w formie obrazu lub ornamentu wykonane z drobnych kolorowych kamieni lub kawałków ceramiki. Mozaiki wykorzystywano zarówno do dekorowania posadzek jak i ścian.

Teatr rzymski był budowlą wolnostojąca z półkoliscie rozmieszczonymi rzędami miejsc dla publicznosci. Całość otaczał wysoki mur.

1 5 1
  • Użytkownik Zadane
2010-01-12T13:43:32+01:00
.Kultura
*Historiografia, Literatura
*mitologia
*nauka prawnej i stworzenie wielu ogólnych zasad prawnych (prawo)
*budownictwo (cegła, zaprawa murarska)
*urbanizacja
*rozwój dróg co ułatwiło transport ("wszystkie drogi prowadzą do Rzymu")
*amfiteatry, cyrki
*medycyna
*filozofia
*sport
*ustrój polityczny (cesarstwo, republika)
*łacina



Pozdrawiam