UKŁAD RÓWNAŃ - ZADANIA Z TREŚCIĄ - ROZWIĄŻ ZA POMOCĄ UKŁADU RÓWNAŃ .


Woda królewska jest bardzo silnie żrącą substancją , rozpuszczającą nawet metale szlachetne . Powstaje przez zmieszanie kwasu solnego i kwasu azotowego w stosunku 3:1 . Ile kwasu solnego , a ile azotowego jest w 20 litrach wody królewskiej?

i do drugiego trzeba tylko ułożyć równanie .

Mały Olgierd często kupuje pieczywo . Wczoraj kupił 2 chleby i 4 bułki . Twierdzi , że wydał 3 zł. Dzisiaj za 3 chleby i 6 bułek zapłacił podobno 5 zł. Mama chłopca podejrzewa , że albo sprzedawca się pomylił albo Olgierd zgubił część pieniędzy . Czy wątpliwości mamy Olgierda są uzasadnione ?

Daje naj .

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-12T14:06:28+01:00
Zadf. 1]
stosunek 3:1, oznacza że całość masz podzielić na 3+1=4 równe części
20litrów:4=5 litrów ma 1 część

kwasu solnego są 3 takie części, czyli 3×5=15litrów
a azotowegi 1 częśc czyli 5×1=5litrów
zad.2]
x-cena 1chleba
y-cena 1 bułki

2x+4y=3zł /×3
3x+6y=5zł /×-2

6x+12y=9zł
-6x-12y=-10
0=-1
rozwiązałam ten układ metodą przeciwnych współczynników

teraz jeszcze ci go obliczę metodą podstawiania
2x+4y=3zł→x=(3-4y):2
3×(3-4y):2+6y=5
4,5-6y+6y=5
0=0,5
odp. mama miała rację, układ równań nie ma rozwiązania, czyli albo wina sprzedawcy, albo syna
1 5 1
2010-01-12T14:07:51+01:00
Do drugiego:
x chleb, y bułka
2x+4y=3 zakupy z pierwszego dnia
3x+6y=5 z drugiego
jeżeli pierwsze równanie podzielimy przez 2 a drugie przez 3 to otrzymujemy:
x+2y=1,5
x+2y=5/3
a więc jest to układ równan sprzeczych, więc mama ma uzasadnione obawy
1 5 1