Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-12T13:59:10+01:00
BIOGENY- 6 pierwiastków stanowiących podstawę budowy związków organicznych, są nimi: C,O,H,N i S,P.

MAKROELEMENTY- stanowią około 99% masy organizmu

WĘGIEL-[C], jest podstawowym pierwiastkiem organicznym. Budowa jego atomów pozwala na tworzenie różnorodnych wiązań (również z innymi pierwiastkami), dzięki czemu powstają łańcuchy i pierścienie.

WODÓR-[H], jest składnikiem wszystkich związków organicznych. Jego jony pełnią bardzo ważną rolę w
procesie fotosyntezy i oddychania. H razem z tlenem tworzy H2O.

TLEN-[O], z wodorem tworzy H2O, a z wodorem i węglem tworzy cukry i tłuszcze. Jest niezbędny dla oddychania tlenowego.

AZOT-[N], wchodzi w skład aminokwasów, a więc również białek, oraz zasad azotowych będących składnikiem kwasów nukleinowych. Występuje również w fosfolipidach błon komórkowych i wielu barwnikach. Niedobór N u roślin powoduje zahamowanie wzrostu, ograniczenie kwitnienia oraz żółknięcie liści z powodu zaniku syntezy chlorofilu. NH2 -grupa aminowa.

FOSFOR-[P], występuje w kwasach nukleinowych, układzie przenośników energii, fosfolipidach. Jest również ważnym składnikiem kości i płynów ustrojowych. Jego brak powoduje upośledzenie fotosyntezy i oddychania.

ULTRAELEMENTY- występują w milionowych częściach organizmu. Ich rola nie jest do końca znana, prawdopodobnie są aktywatorami lub składnikami enzymów. Zaliczamy do nich m.in.:rad, złoto, srebro, platynę i selen.
2010-01-12T14:00:33+01:00
BIOGENY
MAKROELEMENTY
WĘGIEL
WODÓR
AZOT
FOSFOR
TLEN
ULTRAELEMENTY