Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-25T20:09:15+02:00
Antologia- zbiór lub wybór utworów literackich różnych autorów
aforyzm- sentencja, zwięzłe zdanie wyrażające jakąś myśl filozoficzną, moralną lub regułę życiową
erystyka- sztuka prowadzenia dyskusji i przekonywania o słuszności swojej racji
riposta- szybka, cięta odpowiedź
adaptacja- przystosowanie czegoś do innego użytku, nadanie czemuś innego charakteru; przeróbka, np. powieści do wystawienia na scenie
na podstawie słownika języka polskiego PWN

Związki frazeologiczne:
kamień
1) Idzie jak z kamienia - o czymś, co się odbywa z trudem, mozolnie, opornie
2) Jak kamień w wodę - [ w połączeniu z czasownikami typu przepaść,zniknąć ] bez śladu

serce
1) leży coś komuś na sercu - ktoś bardzo czymś się przejmuje, o coś się troszczy, bardzo komuś na czymś zależy
2) mieć serce jak dzwon - mieć bardzo zdrowe, silne serce
  • plkz
  • Początkujący
2009-09-25T20:10:57+02:00
Antologia- pojedyncza publikacja lub seria wydawnicza wydana drukiem, cykl audycji radiowych, kolekcja nagrań płytowych itp. - będąca wyborem dzieł lub ich fragmentów, jednego lub wielu autorów, dokonana według określonych zasad, opatrzona tytułem.

aforyzm- zwięzłe, zwykle jednozdaniowe, sformułowanie ogólnej prawdy o charakterze filozoficznym, psychologicznym czy moralnym odznaczające się dobitnością i błyskotliwością.

erystyka - sztuka prowadzenia sporów i dyskusji.

riposta - cięta, błyskotliwa odpowiedź

adaptacja - przeróbka utworu literackiego, mająca na celu dostosowanie go do potrzeb nowych odbiorców (np. dla młodzieży) bądź do innych niż pierwotne środków rozpowszechniania (np. adaptacja filmowa, radiowa, teatralna)
2009-09-25T20:16:46+02:00
Wyjaśnij terminy literackie:
antologia-wybór dzieł lub ich fragmentow

aforyzm-sentencja, mowiaca o jakiejś prawdzie zyciowej nie w prost

erystyka- sztuka prowadzenia dyskusji

riposta-krótka cięta odpowiedź

adaptacja- przetwazanie dzieła literackiego w inne np sceny teatralne film itp


Zapisz po 2 związki frazeologiczne z wyrazem "kamień" i "serce"

Trafiła kosa na kamień
miec serce z kamienia
złamać komuś serce
kamień komuś spadł z serca